lørdag den 16. december 2017

Roulade - Gratis opskrift - Ribstrikket Og Stribet Tørklæde

 
Som du måske har set på min instagram profil Pixendk HER har jeg de seneste dage strikket på et ribstrikket og stribet halstørklæde der har fået navnet ”Roulade”.  

(Opdatering, lige nu strikker jeg på en Rpulade + = chunky udgave, se hvordan HER)

VERSION 2018 kan du se lige HER
                  
 
 

Her får du en samlet oversigt over farver, forløb og hvordan jeg får fine kanter.
Jeg har netop færdiggjort min Roulade, vasket og tørret den.

STATUS : Jeg har færdiggjort min Roulade, vasket og tørret den. Den er flittig brugt her i kulden og jeg elsker den. 



                            



RESULTAT: 195 cm vamset og blødt halstørklæde som egner sig perfekt til at ligge dobbelt.

Den Tynde Lamaulds lethed og struktur er helt afgørende for at få så meget volumen på en samlet vægt på bare 158 g !

 
GARN:
Rouladen er strikket i Tynd Lamauld fra CaMaRose, du kan se de mange fine farver den kommer i lige HER.

Tre steder ved jeg med sikkerhed at du få alle farverne, ønsker du at strikke i præcis samme farver som Rouladen her kan du købe KIT med alle 10 farver HER. Vil du gerne plukke selv kan du få alle farver af Tynd Lamauld her HER og HER ellers tjek din nærmeste CaMaRose forhandler, garnet er relativt nyt så måske ikke alle har fået det endnu.
 
Til min Roulade bruger jeg 1 nøgle af hver 10 forskellige farver:
Råhvid (5000)
Lys Pudder (5004)
Gammel Rosa (5010)
Varm Rosa (5012)
Askegrå (5001)
Lys Mint (5016)
Grå (5041)
Mørk Tyrkis (5022)
Camel (5028)
Mellemgrå (5080)
 
Det er udelukkende for farvespillets skyld at jeg har hele 10 forskellige.
Jeg har strikket Rouladen på bare 158 g, så i princippet vil det kunne strikkes med  4 farver.
 
PINDE:
No. 3. Strikker helt undtagelsesvis på et par jumperpinde.
 
MÅL:
Længde
Min Roulade skal være 195 cm, men her kan man jo ligge til eller trække fra. Min roulade er tiltænkt at man først ligger det dobbelt og så ligger det i en "sløjfe" om halsen. Straks det er færdig ligger jeg selvfølgelig et billede op.
Bredde
Frisk strikket på pinden måler mit arbejde 18 cm i bredden, glatter jeg det let måler det 22 cm, og helt strakt måler det 46 cm. Jeg forventer at ribben efter vask og i brug vil give en bredde omkring 28 cm, men det finder jeg nok først helt ud af henover vinteren.
 
MASKETAL:
Jeg har 80 m slået LØST op på pind 3.0. Du kan evt. slå op på en pind 4.0, det er vigtigt at opslagskanten kan give sig lige så meget som ribben.
Ønsker du mere bredde på  slå x masker deleligt med 4 ekstra op, for mindre bredde trækker du tilsvarende fra.
 
 
OPSTART OG MØNSTER:

På alle pinde gælder at
- Første maske løftes løst af som om du ville strikke den ret, men uden at den strikkes
- Sidste maske på pinden strikkes drejet ret. Kender du ikke drejet ret kan du let finde det på ex paapinden.dk eller blot via Google.
1. pind: Strik første maske som angivet ovenfor, strik * 2 masker vrang, 2 masker ret *, gentag * til * til der er 3 masker tilbage, strik 2 masker vrang,  strik sidste maske som beskrevet ovenfor.
2. pind: strik 1. og sidste m som beskrevet og alle andre som maskerne viser.
 
Der skiftes farve for hver 2 pinde med undtagelse af i starten og på slutningen hvor der strikkes et ensfarvet stykke.

Der strikkes altså en kantmaske i start og slut og ellers rib 2:2 over resten.
Når der til slut skal lukkes af gøres det også meget LØST.
 
 
 BEMÆRK, på billedet kan det se ud som om der kun er en ret maske men det skyldes at ribben trækker sig meget sammen lige nu.
 
 
FARVEFORLØB:
 



Strik 10 cm i råhvid.


Strik 12 cm med skiftevis 2 pinde Lys Pudder, 2 pinde Råhvid.


Strik 7 cm med skiftevis 2 pinde Gammel Rosa, 2 pinde Råhvid.


Strik 24 cm med skiftevis 2 pinde Gammel Rosa, 2 pinde Lys Pudder.


Strik 11 cm med skiftevis 2 pinde Mørk Rosa, 2 pinde Lys Pudder.


Strik 9 cm med skiftevis 2 pinde Mørk Rosa, 2 pinde Gammel Rosa.


Strik 13 cm med skiftevis 2 pinde Mørk Rosa, 2 pinde Askegrå.


Strik 13 cm med skiftevis 2 pinde Lys Mint, 2 pinde Askegrå.


Strik 19 cm med skiftevis 2 pinde Grå 5041, 2 pinde Lys Mint.


Strik 12 cm med skiftevis 2 pinde Mørk Tyrkis, 2 pinde Askegrå.


Strik 9 cm med skiftevis 2 pinde Mørk Tyrkis, 2 pinde Grå 5041


Strik 6 cm med skiftevis 2 pinde Askegrå, 2 pinde Grå 5041


Strik 8 cm med skiftevis 2 pinde Askegrå, 2 pinde Camel.


Strik 14 cm med skiftevis 2 pinde Pudder, 2 pinde Camel.


Strik 8 cm med skiftevis 2 pinde Råhvid, 2 pinde Camel.


Strik 6 cm med skiftevis 2 pinde Råhvid, 2 pinde Mellemgrå.


Strik i Mellemgrå til Rouladen måler 195 cm eller ønsker længde.



 
 
LUK LØST AF I RIB og hæft ender.



Vask Rouladen i en god uldsæbe i håndlunken vand, giv garnet tid til at åbne sig. Lad vandet dryppe af og slyng det evt. i maskinen, læg det i et håndklæde under slyngningen.

Lad Rouladen liggetørre, damp de evt lidt ud i bredden med et strygejern på uldvarme når det næsten er helt tørt.


NYD DEN !
 

PÆNE KANTER:
Flere har spurgt til hvordan jeg får pæne kanter i den side af Rouladen hvor jeg skifter farve.
Dels giver den måde første og sidste maske strikkes i sig selv pæne kanter, derudover er det vigtigt at du ved hver farveskift flytter tråden på næste farve på samme måde hver gang.
Her ser du min kant i siden hvor jeg skifter, jeg er tilfreds.
 
Sådan gør jeg, på dette billede har jeg lige strikket to pinde i Grå og skal skifte til Lys mint.
 

 

 

Den grå tråd ligger øverst og den mint nederst. Nu fører jeg Lys Mint tråden op og med uret rundt om den Grå til bag pinden, klar til at strikke.

 
 
 
Nu løftes første maske løst af, bemærk den så er grå.
 
 
 


                      Herefter strikker jeg som hidtil med den mintfarvede.


 
 
 
 


                                                Så enkelt er det : )


 

 
 
 
GOD STRIKKELYST
 
Du kan se Version 2018 i andre farver og hvilket farver der er brugt i hvilken rækkefølge lige HER
 

 
 
 
 
 
 



Ingen kommentarer: