lørdag den 30. juli 2011

DIY - Buttede Stjerner

Origami er egentlig ikke lige mig, men de bittesmå stjerner kunne jeg godt bruge i store til lidt af hvert så jeg har forstørret den gamle teknik lidt op.


Der skal bruges papirsstrimler af 2 cm´s bredde og min 45 cm´s længde og papiret må ikke være alt for tyndt-
( Du kan lave stjernerne endnu større ved at øge i bredden og længden hvis du har papir der er langt nok)

Du starter med at lave en løkke


Tager den lange ende af strimlen gennem løkken som når du vil slå en knude.


Strammer til ved at trække både i den lange og korte ende, faktisk slår du en knude men den bliver bare flad istedetfor knudret. Der skal strammes lige akkurat så meget til at strimlerne ikke bliver maste.
Tryk det hele fladt og skarpt i kanterne.


Nu tager du den korte snip og folder ind så du får dannet antydningen af en femkant.


Klip snippen til og stik den indunder som vist nedefor.


Nu er der kun den lange ende tilbage... Og den skal nu foldes omkring


Skiftevis folder du højre og venstre henover mellem hver gang vender du lige femkanten Således ;


Fold højre henover ( husk stramt og skarpt) og vend

 Venstre henover og vend


Og Så Videre derudaf indtil snippen er for kort til at kunne klare en tur mere, klip snippen til og stik under som i starten.



Såddan, nu har du en lille massiv femkant på størelse med en tokrone.


 Hvis du er højrehåndet tager du femkanten i højrehånd og holder den mellem pege og tommelfinger som var det en tokrone og du skulle kigge gennem hullet.

Med spidsen af venstre hånds tommel trykker du siderne ind på femkanten, lige på midten således




Til sidst har du en Buttet Stjerne ;-)


Nøjagtig som med pandekager bliver de første ikke særlig gode ,så start ikke med din aller fineste strimmel papir og lav lidt flere strimler end du gerne vil have stjerner. MEN når du lige har fået øvet er de super lette og hurtige at lave.


Med dobbeltklæbende tape kan du nu sætte dine stjerner som du har lyst ;-) Du kan også trække dem på en snor til vinduet, eller bruge dem som "belønning" til ungerne når de har taget opvasken ?
Frit valg!


Jeg skal have fyldt glasset op ,man kan jo aldrig vide hvornår man lige skal bruge en stjerne eller to.

God Fornøjelse

KH

23 kommentarer:

flet ogsjov sagde ...

Min mand lavede på et tidspunkt meget origami, disse husker jeg ikke lige at have set. De er rigtig søde og overskuelige. God ide med stjerner som fortjeneste til ungerne :) God dag

Karen Klarbæk sagde ...

Vi har lavet dem sammen med Karolines gudfar Lars for et par år siden. De er super dekorative og måske vi ikke var helt så flittige som dig :)
Det ser altså noget federe ud at du har lavet rigtig mange af dem.
Så måske...år jeg altså har ryddet op.

Karen

Louise sagde ...

Ej hvor er de bare super fine, rigtig go ide

De ser meget dekorative ud der i glasset :-)

Dorthe sagde ...

Ej hvor fine. Den skal jeg da prøve at lave engang. VH Dorthe

Pia (mum22boys) sagde ...

Hvor er de fine. Det må prøves af når vi er hjemme fra sommerhus igen ;o)

vidunderlige univers sagde ...

Hvor er de dekorative - og en faniastisk ide..
prøver at printe din diy ud - ;0) Kan det evt laves printer nemt??
Tak for din deler...
KH Iben

Jumici sagde ...

Hvor fint. Men hvor køber man papir på mindst 45 cm? Jeg vil også lave stjerner ;o)

Irene sagde ...

Hvor er de søde! Men tror jeg har for mange tommelfingre til noget så småt:-)

tusindfryd sagde ...

Printer venlig hmmm må kaste håndklædet i ringen jeg kan meget men pc teknik er IKKE en af mine kompetencer.. ;-)
Papir..altså Rice og Rie Elises Larsens papir har den helt rigtige bredde på den korte led og er udover gavepapir det eneste jeg ligger inde med. Men jeg synes jeg har set skiver af papir i samme kvalitet beregnet til indpakning i div. bogbutikker hvis ikke i har en forhandler af ovennævnte i byen ?

KH

Unknown sagde ...

ej hvor er de bare seje.... klart noget jeg må prøve en dag

Trillemus sagde ...

De er rigtig søde. Jeg skal vist ha fat i noget papir så jeg kan prøve.

God weekend. Kh Mette

Marianne sagde ...

Hvor er de søde - de kan da lige sættes på et par øreringe:-)

Henny sagde ...

Flotte stjerner. Og meget dekorative som pynt i skålen

Ulla V. sagde ...

Sidste jul ledte og ledte jeg efter en beskrivelse af fremgangsmåden til de skønne stjerner. Og nu er den så lige her hos dig!!

Du har gjort mig så ekstra glad - tusind tak, Wenche. :)))

KGaardsted sagde ...

Super, super søde :) Tusind tak :)

Lisbet / *LLL og Co.* sagde ...

Hvis jeg må komme med et lille tip:
På www.ebay.com kan man købe de skønneste strimler til formålet (billigt). Søg på LUCKY STAR PAPER.

Jeg har også lavet en del af disse små, fine stjerner, og de er super nemme - også for "10 tommelfingre"... ;-)

*SMIL* og go' søndag fra Lisbet :-)

Christine sagde ...

Ej, hvor er de fine! Tak for denne vejledning, som ryger i gemmerne til senere brug :-)

Bettina sagde ...

Jeg elsker disse stjerne! Duperer jævnligt ungerne med fx at lave dem af papiret fra fx McDonalds-sugerør og lignende. :). Det er jo kinesiske lykkestjerner, så jeg har også en enkelt gang lavet en masse i flotte papirer og lagt dem i et patentglas, som foræring ved en indflytning. En enkelt side i et dyrt dameblad giver gode og farverige strimler. :)

Christina sagde ...

Ej, hvor er de søde!
Det skal helt klart prøves :)


(www.stubba.dk/blog)

Unknown sagde ...

ej W dem er jeg da også nød til at prøve at lave nu.....
har allerede for mange halve projekter liggende til at starte op på noget nyt...... nå pyt, når nok det hele en dag ;o)

Heidi Clara sagde ...

Hvor er de bare fine :o) Det er da en DIY der skal gemmes til regnvejrsdage :o) Tak for den :o)
Hav en dejlig, regnvejrsfuld søndag ;o)

Mia sagde ...

Sikke fine stjerner :) Jeg tænker at lave nogen til jul måske?! I lidt fede funky farver, så det ikke blir for almindelig juleagtigt :)

Heidi Clara sagde ...

Så skete det, jeg fik lavet mine første Tusindfryd Stjerner :o) Jeg har henvist til din DIY her: http://puslefanten.blogspot.com/2011/10/tusindfryd-stjerner.html
Hav en dejlig aften/ Heidi Clara