søndag den 18. december 2011

SysleSammen No. 4 2011 - JuleTræsTæppe



På denne 4. søndag i advent kan jeg løfte sløret for et projekt som jeg har puslet med på SYSKOLEN
 
... et JuleTræsTæppe.

Det er lidt af en sag at gå i gang med og vil du følge efter bliver det nok  til næste jul at du får det under træet MEN det gode ved jul er jo at den kommer igen og igen :-)


Tæppet er inspireret af DOTTIE´s livlige forbrug af hæklede mellemstykker/Flakoner der i "gamle dage" blev lagt mellem tallerknerne så de ikke blev ridsede imens de stod og så fine ud i skabene...


Og NEJ jeg har absolut ikke selv hæklet! I enhver genbrugsbutik kan du finde disse små sirlige håndarbejder til mellem 1-8 kr. I bunkevis, det er helt utoligt at tænke på hvor mange timers håndarbejde som ligger der i kurvene.


Udover de hæklede stykker har KAREN MARIE inspireret mig til at brodere, det er blevet til stjerner og en missekat der dog stadig mangler at få knurhår....


Godt det ikke er juleaften i morgen :-)


Jeg har leget med de hæklede stykker og lagt dem i flere lag, syet fast med maskine.


I midten hvor juletræsfoden skal stå har jeg syet en lille rund dug fast ,pyntet med et hvidt stjerneformet hæklestykke.


Man kan jo vælge at holde det helt i hvidt eller som jeg give lidt farveklatter her og der.


Farverne kan også dæmpes ved at ligge et farvet hæklestykke under et hvidt som her.


SÅDAN GØR DU:

Jeg har brugt en gammel hvid dug i en lidt kraftig kvalitet og et gammelt bomuldslagen. Jeg har lagt de to stykker stof vrang mod vrang og tegnet en cirkel op med en diameter på 130 cm.

Nu har jeg med ligeud sting syet hele vejen rundt i cirklen og klippet med ca. 1 cm sømrum.

Herefter har jeg med broderigarn lavet tungesting hele vejen rundt, herefter har jeg hæklet kanten rundt med række stangmasker i lyserød uld og sluttet af med en runde fastmasker i guld :-)


Herefter har jeg nøje placeret de mange hæklestykker til jeg syntes det så dejligt ud, syet det hele fast på maskinen.

Broderierne har jeg først tegnet op på madpakkepapir med blyant og så overført til stoffet.



Missekatten er med fordi det ikke er jul for min svigermor uden en kat....



Stjernerne er med for mig :-)


En god bunke blandet broderigarn skal gerne forvandles til stjerner på tæppet måske ikke alle i år men så til næste jul :-)

Med den koksgrå vil jeg hele vejen rundt langs den hæklede kant gerne brodere navnene på alle vores nuværende og tidligere og kommende familiemedlemmer :-)

Håber i har fået lyst til at sylsle jeres eget juletræstæppe.

Nyd Dagen

KH

22 kommentarer:

Jeanette Hegaard Hansen sagde ...

Hold fast, hvor er det smukt Wenche.
Man kan godt se at du er inspireret af Dottie Angel, hende er jeg bare vild med.

Detaljen med katten er bare helt fantastik :)

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Sikke et arbejde Wenche, og et rigtig smukt arbejde

Stine

10na sagde ...

Hvor er det bare et flot jueltræs tæppe. Det er mit projekt til næste år. Min mormor hælkede og hæklede, så er blevet"overfodret" med hendes håndarbejde i mine barnedage. Var SÅ træt af det og værdsatte det slet ikke. Har flere kasser på loftet. Men i dag ved jeg hvor stort et arbejde der ligger i hver og en. Til næste år er min mormor atter med juleaften, når mit tæppe ligger under træet. Tusind tak for ideen. Jeg bliver helt nostalgisk. KH 10na

Bloggen sagde ...

Sikke et smukt tæppe!!!!!!!!!

Fru Beck sagde ...

Det er da helt utroligt smukt. Super fin måde at få brugt flakoner og andre smukke ting. Fint at bruge forskellige teknikker og krydre det med personlige ting som f. Eks navne. Det vil glæde dig i mange år, hver gang du hiver det frem.

Fríða sagde ...

nöj, hvor er det fiiint! helt sikkert en idé der kan både bruges og arbejdes videre på. tusind tak!
kh.fra Island
Frida

Moster Pips sagde ...

Hvor er det blevet fint, nu hvor det er færdigt.
Det har da vist været lidt at et hestearbejde.

Anonym sagde ...

hvor er det et fint juletræstæppe,har du mon foret det med noget "tungt" stof så det ligger fast på gulvet? jeg har lavet et tæppe,hvor jeg har syet textil voksdug under , måske en ide du kan bruge en anden gang ...

polkadotpeticoat sagde ...

Oh my that cloth was so BEAUTIFUL! just beyond words, I love it!

Marina sagde ...

Fantastisk smukt juletræstæppe. Det bliver sådan et der kommer til at gå i arv i generationer. Jeg er især vild med den smukke blomster dug i midten og med de figurer du selv har broderet på.

De gamle fine broderier er nu ikke billig i genbrugsbutikerne længere. For år tilbage købte jeg stakke af dem til alt muligt fint, bordløbere, duge og pynt men nu er de så dyre at jeg tænker mig om et par gange inden jeg laver ting med dem.

Hvis ikke jeg allerede havde jule-love-linket dig i år ville jeg helt sikkert have valgt dette smukke juletræstæppe. Så fint.

LaLa`s Loft sagde ...

Oj oj, så utrolig fint :) Å forr en jobb!!!!!!!!!! Fantastisk :)

Unknown sagde ...

NOSTALGI - så flot Wenche

Pi Andrea sagde ...

Hold da op hvor er det smukt... :o)

Bodil sagde ...

Hvor er det fint, helt bedårende faktisk. Virkelig en god ide.

kh Bodil

Unknown sagde ...

Hel fantastisk smukt og sikke et arbejde... Wauw. God fornøjelse med juleforberedelserne :o)

Marthe sagde ...

Hej Tusindfryd.

Et meget smukt juletræstæppe. Synes, det fortjener en anden plads bagefter, hvor det kan nydes endnu mere.
God jul.

Loppe-shoppe sagde ...

Målløs!!

Fru Schou sagde ...

Det er fuldstændig fantastisk smukt Wenche, sikke et arbejde!
Glædelig jul:-)

Anonym sagde ...

Hvor er det SMUKT!!

Frirummet/Birgit sagde ...

Super flot og anderledes tæppe:0)
stort arbejde der er lagt i det...

Birgit

Karen Marie sagde ...

Simpelthen så misundelig på dit smukke juletræstæppe, ville ønske jeg fik tid til at lave et til mig selv :0)

Ønsker dig en rigtig dejlig jul - KH Karen Marie

Yvonne Moxon sagde ...

It's beautiful!