tirsdag den 25. juli 2017

Farvning Af Garn Med Avokado - Vejledning

Henover sommeren har jeg eksperimenteret med at farve garner i farvesupper lavet af avokado.

Et farveeksperiment der blev mere og mere fascinerende for hver dag der gik og greb lidt om sig.

Til alle jer der blev grebet af avokado magien  jeg fremviste på Instagram kommer som lovet denne lille vejledning baseret på mine egne erfaringer og fremgangsmåder som jeg fornemmede gav en god farvning.

 
 

Googler du "dyeing with avocado" vil du finde mange sider, og jeg kan sige at der er rigtig mange forskellige måder. Min er ikke den hurtigste, men jeg er vild med resultatet af TID.

SÅDAN GØR DU


1. SAMLING AF MATERIALE:

Giv dig god tid til at samle sten og skræller, hver gang du har avokado med ind over den almindelige madlavning HUSK ikke at smide hverken sten eller skræller ud.
Vask stenene og skrællerne så de er helt fri af avokadokødet, lad dem tørre lidt og snit dem herefter fint HVER FOR SIG.

Jeg har brugt plasticposer med "lynlås" til at opbevare de snittede materialer i fryseren. En pose til snittede sten, en til snittede skræller.

Et lille tip er at bede venner og familie samle med, så kommer du lidt hurtigere til næste trin.

Til ca. 1 kg garn har jeg brugt sten og skræller af 8 avokadoer.





2. DET SKAL DU BRUGE:

- Avokado sten og skræller

Det er IKKE nødvendigt at bejdse garn der farves med avokado STEN da disse naturligt indeholder Tannis som gør det ud for bejdse.

De farvebade jeg har brugt med skræller har også indeholdt sten. Skræller alene har jeg ikke afprøvet farveægtheden af.

Af "værktøj" skal du bruge:

 


- Alluminiumsgryder, almindelige gryder af rustfri stål kan også bruges, men dem af alluminium tilfører farvesuppen metaller som bidrager til binding af farven. Min farvegryde er en 8 liters og i den farver jeg med lethed op til 250 g garn.
Den lille sorte har jeg brugt til at koge suppen, den er max 3 L.

- En stor si

- En rørepind

- En stor REN gulvspand uden sæberester fra ex. Ajax og andet skrapt.

Alle redskaber her er fundet i genbrugsbutikker og på loppemaked.

Udover værktøj skal du bruge:

- Farveløs lagereddike

- Bomuldssnor, ex råhvid bomuldsgarn til føretråde

- Uldsæbe, jeg anbefaker Eucalan

- Vand

- Og selvfølegelig GARN på fed.


Af garner har jeg prøvet en bred vifte af som jeg viser senere men her får du dem lige listet op:

- 100% alpaca, har jeg farvet dels på denne Råhvide alpaca HER og denne Lys grå alpaca HER.

- 100%  almindelig uld, Råhvid Økologisk Hverdagsuld fra Camarose.dk *, find nærmeste  forhandler HER.

- 70 % Merino og 30 % Bomuld, Råhvid 100% Økologisk Sommeruld fra Camarose.dk *, du finder nærmesteforhandler HER.

- Sock Yarn, 90 % merino, 10% Nylon, Råhvid fra Tante Grøn, du finder garnet HER i 100g fed og som mini fed HER

- 100% merinould, 1- trådet, Råhvid i 100g´s fed HER

- 100% tynd bomuldsgarn*


De garner der er markeret med * ligger som nøgler.
Garnnøgler kan med lethed omdannes til fed enten på garnvinde eller mellem to stoleben.

Husk blot at binde tråde omkringe fedet i 8- taller ca. 3-4 steder for at holde på det, bind IKKE stramt, så fås "mærker" fordi farven ikke kan komme godt nok i forbindelse med garnet.




3. FARVESUPPEN:

TID TID TID, er nok den faktor jeg synes har haft størst positiv indvirkning på resultaterne.

Jeg startede med at lave en farvesuppe på 100% sten og en på 100% skræller.

Jeg har farvet med farvesuppen på 100% sten alene.

Suppen kogt på skræller alene tilsatte jeg en 3. suppe jeg lavede på "resterne" fra sten og skræl supperne.

Hånden på hjertet så lugter avokadofarvesuppen lidt af "hønseprut" (uden at jeg nogensinde har lugtet sådan en), så LUK VINDUER OG DØRE OP eller ryk udenfor.

Sådan fik jeg en kraftig suppe med meget farvepotentiale i, fremgangsmåde er ens for sten og skræl:

De snittede sten lægges i en lille alluminiumsgryde og tildækkes med rent vand.

**Varm op til simrepunktet og hold suppen på simrepunktet i 1-2 timer. Rør gerne rundt med jævne mellemrum.
Når det hele har simret et godt stykke tid afkøles og det hele står med låg på til næste dag, gerne udenfor. Suppen vil nu være ca. lys coral i farven.

Næste dag gentages **, og gentages yderligere over et par dage, gerne 3-4 gange /dage.
Jeg oplevede at suppen gik fra lys Coral, til mørk orange og næsten orangebordeaux.

Når suppen er kraftig, eller din tålmodighed er opbrugt, si farvesuppen fri for det snittede materialet og lad det hele køle af.

Næste dag lader du lige farvesuppen uden sten simre op en sidste gang og herefter igen køle helt af.

Imens forbereder du garnet til farvningen.


4. FORBEREDELSE AF GARNET TIL FARVNING:

Alle fed skal have en "FøreTåd", tag ca. 1.5 m Bomuldssnor og læg det dobbelt, i den ene ende binder du omkring fedet, med "god luft" så garnet kan bevæge sig frit.

Denne føretråd bruger jeg dels til at føre garnet rundt i farvegryden, ja nærmest rører i gryden med den og dels til at holde fast i garnet når det senere slynges fri for væske.




Når alle fed har fået en sikker bundet føretråd, fyld den rene gulvspand med rent koldt vand og sænk fedene ned i idet du holder i føretråden imens.

Lad garnet ligge i vandet til næste dag, det skal have suget så meget vand til sig at det holder sig under vandet af sig selv.





Lige inden farvningen startes tag garnet op og slyng vandet af, GERNE et fed af gangen, jo "renere" sving jo mindre kludder i fedet. Fedet skal være fugtigt men ikke dryppende.


5. FARVNINGEN:

Næste dag er garnet mættet med vand og farvesuppen afkølet og har fået endnu en dag at samle kræfter i.

Hæld farvesuppen over i en større gryde.
Tag fedene og sænk dem nu ned i farvesuppen, fedene skal være HELT dækket af farvesuppen, så der skal  hældes mere rent og koldt vand i.


 
 
 


 
 

UNDER HELE FARVNINGEN ER DET VIGTIGT AT ULDGARN IKKE FØRES PLUDSELIGT FRA VARMT TIL KOLDT. VARM LANGSOMT OP OG KØL LANGSOMT AF HELE TIDEN.

Nu skal farvesuppen med garnet i varmes op til simrepunktet, stille og roligt og når du når til simring, lad det gerne stå 1-2 timer.

Af og til kan du med føretrådene løfte fedene op af gryden for at ligge dem ned igen (hurtigt, garnet må ikke nå at køle af).
Jeg har bevæget føretrådene i "snegleform" når jeg har lagt fedene i, således går der mindst kludder i trådene.

Når suppen har simret, lad den stå på blusset til den er kølet helt af, stil den herefter ud med låg på til næste dag.

Nu skal du vælge om alle ex. 3 fed skal have samme tone, eller du har lyst til at lave 3 fed i hver sin tone.

På billedet her ser du 3 fed råhvid 100% alpaca, lagt i samme farvesuppe af sten, men ikke i lige lang tid.


Det øverste fed er varmet op 1 x og har derudover ligget 1 døgn i suppen.

Det miderste fed er varmet op 2 x og har ligget 2 døgn i suppen.

Det nederste fed er varmet op 3 x og har ligget 3 døgn i suppen.


Jo flere gange du varmer op og jo flere døgn du lader garnet lille i suppen jo stærkere farve får du.

HUSK, den farve garnet har i våd tilstand er i sig selv en del mørkere end når det er tørt.


6. EFTERBEHANDLING

Jeg har efterbehandlet garnet med følgende:

- Når garnet er afkølet har jeg klemt overskydende farvesuppe ud.
 Heretfer har jeg slynget feddet og hængt det til tørre i skyggen.
* synes du det tørre garn er for lyst kan du blot tilsætte det til suppen igen

- Dagen efter har jeg skyllet fedet i rent koldt vand tilsat en god sjat farveløs eddike.
Der kommer lidt farve i vandet og evt. enkelte små stumper af den tynde brune skal der er omkring stenene. Brug føretråden til med bølgende bevægelser at lade fedet blivet skyllet mellem trådene uden at gå i uorden.

- Efter eddikevandet har jeg lagt fedet i en håndlunken (til den kolde side) opløsning af rent vand og Uldsæbe Eucalan.
Synes godt man kan mærke at uldgarn har mistet noget af sin lanolin i farvebadet og først bliver helt sig selv igen efter en god uldsæbe.

Eucalan skal ikke vaskes ud, så efter uldvasken er det blot slynget og hængt til tørre.

- Er det opstået lidt "rod" i trådene i fedet kan de godt rystes på plads ved at holde fedet omkring håndledene og trække lidt udad.
Du kan også i tør tilstand slynge fedet i føretråden.

- Til slut har jeg snoet fedet til den klassiske form og givet hvert fed en lille seddel med oplysninger om hvad det er farvet med og hvor mange gange.


7. MINE RESULTATER

De 3 fed 100% Råhvid Alpaca, farvet på ren stensuppe som angivet ovenfor, blev således

 
 
De 3 lysegrå 100% alpaca, farvet på en blandet suppe af sten og skræller, alle x 3 blev således
 
 
 
Her ser du fra venstre 3 forskellige fibre farvet lige længe
 
1. 100% merinould
 
2. 100% uld, Økologisk Hverdagsuld
 
3. 70 % merinould, 30% Bomuld, Økologisk Sommeruld
 
 
 
Billedet viser at der er stor forskel på hvordan forskellige fibre optager farve.
De er 3 forskellige toner.
 
 
Til sidst reultatet af Sock Yarn og 100% entrådet merino
 
 
Nederst i billedet ser du ærmet af en hvid skjorte i 100% bomuld som også fik en tur.
 
Under avokadoen ligger bomuldssnoren der blev brugt til føretråd.
 
Da jeg ikke nænnede at smide resten af farvesuppen ud, kom jeg i 11. time 3 nøgler bomuldsgarn, kridhvid  i den efterhånden noget tynde suppe.
 
 
 
Jeg ved ikke om det var den tynde suppe eller det faktum at bomuldsgarnet var af den "billige" slags, men farvningen blev meget ujævn, fik den tanke om bomuldfibrene i garnet måske ikke alle var af samme "slags / kvalitet" ? Måske det skal afklares til næste sommer ;-)

Til slut, Avokado er kun en enkel simpel ting fra "køkken og have" du kan farve med.

Jeg blev meget inspireet af denne bog, den er ualmindelig smuk og har en meget enkel tilgang til farvning.Så har du lyst til at nørde dybere eller bare forkælde dig selv med en smuk bog kan jeg kun varmt anbefale den.




GOD FORNØJELSE





Ingen kommentarer: