lørdag den 29. januar 2011

DIY - Babushka


Efter en finpudsning får i her DIYén til en hæklet Babushka!


Det er den forreste Babushka jeg her angiver opskriften på og hun har en højde på ca  16 cm.
Da jeg jo som bekendt ikke behærsker Hækelsk får i den på mit eget sprog ;-)))


Du skal bruge uldgarn til strikkepinde nr 3

Du skal bruge en hæklenål NR 2.5!

Du skal bruge lidt hudfarvet filt, lidt blonder/bånd, tynd garn i hårfarve, perler, brodergarn i til øjne og mund samt fyld jeg har brugt uld men alle slags kan bruges. Ønsker du Babushkaen skal bruges som rangle kan du ligge en bjælde i MEN så må der ikke være smådele der kan rives af :-)


SÅDDAN GØR DU :

Babushkaen hækles i to dele!

UNDERDELEN:

Start med bunden:

I DOBBELT garn slås 3 LM op og de lukkes til en ring med en KM.
Hækel 2 FM i hver LM til ialt 6 masker
Hækel 2 FM i hver maske til ialt 12 masker
Hækel 2 FM i hver 2. maske ( altså skiftevis 1m 2m) til ialt 18
Hækel 2 FM i hver 3. maske til ialt 24 masker
Hækel 2 FM i hver 4. maske til ialt 30 masker
Slut bunden af med en KM


NU FORTSÆTTES MED EN TRÅD!

Hækel 30 FM
Hækel 2 FM i hver 5. maske til ialt 36 masker
Hækel 36 masker
Hækel 2 FM i hver 6. maske til ialt 42 masker
Hækel 42 masker
Hækel 2 FM i hver 7. maske til ialt 48 masker
Hækel 48 masker
Hækel 2 FM i hver 8. maske til ialt 54 masker



Hækel nu ialt 8 omgange FM = 8x54=432 FM, i dette stykke kan du evt. lave et farveskifte ;-)
Slut af med en KM og lad tråden blive til samlingen.


 Nu er underdelen færdig!Lad den ligge og gå videre med....

OVERDELEN:

Du starter med toppen af hovedet således;

Slå 3 LM op i enkelt tråd og samel til en ring med en KM
Hækel 2 FM i hver LM til ialt 6 masker
Hækel 2 FM i hver maske til ialt 12 masker
Hækel 2 FM i hver 2. maske til ialt 18 masker
Hækel 2 FM i hver 3. maske til ialt 24 masker
Hækel 2 FM i hver 4. maske til ialt 30 masker
Hækle 2 FM i hver 5. maske til ialt 36 masker



Fortsæt med 6 omgange FM altså 6x36=216 FM

Nu er "hovedet" færdigt og der skal tages IND til "hals således

Hækel 2 FM SM(sammen) i hver 5. maske ( altså den 5. og 6. maske sammen) til alt 30 masker tilbage.
Hækel 2 FM SM i hver 4. maske ( 4. og 5.) til ialt 24 masker tilbage
Hækel 1 omgang FM =24 masker

Nu tages der UD til "overkroppen" således :



Hækel 2 FM i hver 4. maske til ialt 30 masker
Hækel 1 omgang FM = 30 FM
Hækel 2 FM i hver 5. maske til ialt 36 masker
Hækel 1 omgang FM =36 FM
Hækel 2 FM i hver 6. maske til ialt 42 masker
Hækel 1 omgang FM = 42 FM
Hækel 2 FM i hver 7. maske til ialt 48 masker
Hækel en omgang FM = 48 FM
Hækel 2 FM i hver 8. maske til ialt 54 masker

Nu hækles efter ønske ( højde) 4-5 omgane FM ex 4x54=216 FM

Slut overkroppen af med en KM og bryd garnet og sæt enden ind på vrangsiden ;-)


MONTERING:

Først finder du dine vrang/retsider og stopper nu hovedet fast og fint til det har en pæn form. Bunden( i dobbelt garn) stoppes fast ,sy evt et sting eller to gennfyldet så der dannes en stabil "plade" at stå på ;-)

Resten af kroppen fyldes først lige inden der lukkes,

Forbind over og underdel ved at hækle FM gennem begge deles masker med garnet fra underdelen OG nedefra se billedet.


Når du har ca. 8 cm tilbage stopper du resten af dukken HUSK at have rigeligt med fyld i !

Stop evt det sidste ind gennem de sidste cm, slut sammenhæklingen med en  KM


Nu skal der såmænd "bare" pyntes, dukken have lidt sjæl så den ikke blot ligener en kegle ;-)

Til ansigtet har jeg brugt hudfarvet uldfilt, en transperant knap med en diameter på 3,5 cm er helt perfekt til dette formål!

HUSK at øjne sidder midt i hovedet.

Tegn øjne og mund op på filten ( det bliver vrangsiden ). Sy øjne og mund på efter optegningerne.


Ansigtet sættes midt for på hovedet og enten Limes eller Syes på, jeg har syet med forsigtige sting fra bagsiden ´således at tråden kun har fat på vrangsiden, altså ikke stukket igennem filten.
Med lidt bivoksfarve eller andet laves  runde røde kinder.


Håret syes på efter ønske, husk at dække hovedrundingen foroven ;-) De små totter er små loops jeg har ladet stå under syningen, fletninger kunne også være super fine ;-)

Som pynt i håret har jeg hæklet en lille blomst på nå 1,5 i en tråd bare en ring og med 3 STM vifter rundt.


Til slut kan kroppen pyntes med blomder, bånd perler, knapper, FRI FANTASI ;-)


Håber DIYén er til at forstå og ønsker jeg en masse glædelige hækletimer ;-))

KH

26 kommentarer:

Asli sagde ...

Fuldt forståelig og meget lækker DIY. Mange tak :-)

Kirkesjov sagde ...

Hvor er de bare kære og fine. Det må jeg prøve om jeg kan finde ud af :-)

God lørdag.

Kh. Mette

Unknown sagde ...

Wenche du er simpelthen en engel. Super lækker DIY. Jeg har i formiddags været ude og købe hudfarvet filt så jeg var klar parat til du lod startskuddet gå ;o)
Tusind tak fordi du gider og rigtig god weekend.

EnHeberg sagde ...

Super smuk og meget beundringsværdig.
Jeg takker også og ønsker rigtig god weekend.
Kram Louise

Julie sagde ...

Den er så super fin ;0)
Dejligt du har lavet en diy, men nu kommer jeg nok til at have nogen ufo`er liggende for den her er jeg nød til at starte på ;0)
God weekend

Pi Andrea sagde ...

Tak... forståelig og super skønt resultat... :o)

Thora sagde ...

Sååå fine, du er kreativ og jeg vil også prøve å lage disse søte små. Håper det er ok for deg. Klem fra Thora.

Kabakü sagde ...

jubiii en fin DIY. Den skal HELT sikkert prøves... Tak tak tak

Oline Art sagde ...

Tak for diy'en den skal helt sikkert prøves af på et tidspunkt:-)

Darling L sagde ...

Fedt! Sådan en lækker dame glæder jeg mig til at lave. Tak!

AbluMoo sagde ...

Oj! Jeg skjønner som regel ingenting av hekleoppskrifter, men dette skjønte jeg! Hurra, hurra, hurra for deg! :)

Elfepigen sagde ...

Hvor er du bare dejlig..at dele med os andre..det
skal helt klart prøves af:)

Knus og kram herfra

Annette sagde ...

Fantastisk! Dem må jeg prøve... lige om lidt, når jeg er færdig med alt det andet, jeg har på bedding... ;o)
Tusind tak!

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Kære Wenche,

du laver de fineste, og mest grundige og detaljeret DIY. Så fine anvisninger og billeder.
Og ikke mindst skønne babuskaer

stine:)

Heidi sagde ...

Momma these are the cutest babushka's I have ever seen and they sell alot up here...yours steal the show!

Pernille sagde ...

Hvor er de skønne, tak for opskriften...

Lene sagde ...

Hej Wenche. Hvor er du bare et fantastisk godt menneske. Du deler gerne ud af dine kreationer. Tusind tak fordi du findes i blogland. Knus fra Lene

Marolle sagde ...

fed diy og tak!
jeg fik den hæklet lørdag aften foran tv til indsamlingsshow ;)
mangler bare lige at pynte den, og så skal jeg nok vise den til dig :)

eddy sagde ...

oj vad fint. jag är helt tokig i matryuchkor och samlar på dem så detta kommer absolut bli något som får utöka samlingen=) kram på dig

Ann sagde ...

Hej...
Jeg plumrede rundt på diverse favorit blogs for noget tid siden og faldt over din babushka opskrift! Jeg anede ik hvordan man hæklede, men er tosset med babushka´er og har altid været det, og det er min veninde også (som skal føde en dreng lige om snart!) Så jeg købte blåt og hvidt garn og tog toget hjem til mor. Med din opskrift og min mor ved min side og to dage senere havde jeg nørklet mig frem til min allerførste hækleting!!!
Er yderst stolt af mig selv og dig meget taknemmelig for udførlig og nem opskrift, så selv hækle"tåber" som jeg kan kaste os ud i kunsten!!!
Glæder mig til om en lille måned at drage på sygehuset og hilse på den lille dreng og overrække ham min fine blå babushka ;)

Tak for skøn inspiration og gode ideer ;)
Ann

Helle Jescika sagde ...

De er så smukke. Tak for opskriften.

Mille sagde ...

Er bare HELT vild med dine søde Babuskapiger :-)

Jenny sagde ...

Hvor er de bare FINE!! Dem skal jeg forsøge mig med inden for længe.

flet ogsjov sagde ...

Her tror jeg at jeg kan være med. Tak for den gode diy. Kender en sød pige som snart skal have babuskaer :)

Lis sagde ...

Hvor er den bare sød, jeg skal i byen og hente garn, for pokker du er god.

Kh. Lis

Unknown sagde ...

Tusind tak for DIY. Min er dog ikke blevet så tæt som din og derfor noget større. Har du en ide til hvis jeg vil have den i halv størrelse, om jeg kan tage en mindre hæklenål og dividere opskriften med to???