lørdag den 14. juni 2014

Underfald Af Stof På Strik - DIY

På Tusindfryds Strikkede "Alle Dage " cardigan er der monteret et underfald af Liberty stof.
 
I opskriften står beskrevet hvorledes dette gøres, her får du beskrivelsen med billeder.
 
Teknikken til perfekt finish har jeg lært af dygtige Line Galst som har Syskolen "Marapytta" på Vesterbro.
 
 

1. Mål højden på forkanten, klip et stykke stof forstærket med vlieseline i målet (længden + 2,5 cm ) x 8 cm i bredden.


2. Buk stykket på langs ret mod ret.


3. På symaskine eller i hånden syr du med 1 cm søm fra begge ender fra ombukskanten mod den åbne langside. Hæft 1 cm fra kanten som vist. Ved retten ud og med en stump nål presses hjørnerne skapt på plads.


4. Læg nu stykket på forkantens vrangside med stoffets retside mod den strikkede vrang. Sy med 0,9 cm søm ned langs hele forkanten, vær opmærksom på at strikken ikke strækkes i fht. stoffet. I så fald får du "problemer til sidst" ;-)


5. Buk nu underfaldet omkring sømrummet.


6. Buk modsatte sømrum fra stofkanten ind i sømmet.


7. Læg stofkanten til, hæft evt. med én enkelt nål til styring under syningen.


8. Sæt sømlængden på maskinen til ca 3,5 og stik kanten fast fra retsiden ( billedet ovenover). Let evt. på trykfodstrykket. Og til start kan anbefales at sætte en hæftetråd i enden så du kan hjælpe stoffet frem lige i starten.


9. Stikningen set fra bagsiden.



OBS ! Det kan være en "udfordring" at sy i en kombination af strækbart strik og fast stof. Undgå at trække og let på trykfoden, arbejdet skal let kunne glide frem.
En god ide er at lave sig en lille strikkeprøve at prøve af på. Med god vejledning skal det nok gå , jeg klarede den , så kan du også !

KH

5 kommentarer:

Moster Pips sagde ...

Den er så fin, så det er godt at jeg har et par (desværre) købe cardiganer, der trænger til lidt Liberty.
God weekend.

Birgitte Hansen sagde ...

God ide og dejlig med en god vejledning med billeder. Den vil jeg bruge.

Emmy sagde ...

Tak for den udførlige beskrivelse. Meget smukt med den påsyede stofkant:))

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Sikke en fin DIY Wenche, kh. Stine:-)

Roberta Mendes sagde ...

Hi, I love your craft, is beauty, I love a colors, I follow your blog, hugs from Brazil.
Visit my blog - Tita Carré - crochet