fredag den 13. juni 2014

Strikke Masker Op - DIY

At strikke masker op langs kanter på strikketøjet kan være lidt "besværligt"
 
Tusindfryd tager en hæklenål i brug til denne "kunst".
 
Du skal bruge en hæklenål af den "gammeldags" slag uden bredt skaft, bare lang og tynd enten med krog i den ene eller begge ender. Herunder er brugt en hæklenål fra Knit Pro som har en krog i hver ende i hver sin str. har du 1-3 forskellige størrelser vil du kunne klare de fleste kanter.
 
Strikkeprøven her er strikket på pind 3,5 og i hver side er der strikket kantmasker ( ret på alle pinde) nålen der bruges er en 3,5 i den ende der "strikkes" masker op med.
 
 

Stik i mellemrummene ( den grønne markør ) mellem to  kantmaskerne med hæklenålen, slå om garnet og træk igennem mellemrummet.


Fortsæt til næste mellemrum osv. et godt stykke op af pinden.


Skub nu pinden så maskerne rykker mod højre til den ende hvorfra der ikke strikkes op.


Flyt maskerne over på din strikkepind ( til højre), når alle maskerne er flyttet fra hæklenålen til strikkepinden fortsættes som før til der er strikket op langs hele kanten.



Herefter strikkes videre på strikkepinden.

Teknikken her bruges ex. i opskriften "Alle Dage".

5 kommentarer:

FRØKEN LARSEN I/S sagde ...

Super fin diy og smart idé. Tak for det.
Kh. Lene.

Gry sagde ...

Denne metoden er super. Hvis du vil gjøre det enda enklere så har knit pro heklenåler som kan skrues rett på vaier. Da er det bare å sku maskene inn på vaieren direkte og skifte til strikkepinne etterpå. De heter afghan/tunisian hook.

Tina Andersen sagde ...

Det er sjovt for jeg tænkte netop som gry. Brug hakkenål med wire og skift hakkenålen til alm. strikkepind bagefter vupti. Skide smart ;0)

Gitte Tofte sagde ...

Hvor ser det fedt ud, det må jeg prøve en dag :-)

Tina/ Ms. Knit sagde ...

Har ofte haft problemer med det ikke bliver pænt og jævnt, men skal da helt sikkert prøve denne metode næste gang. Tak for tippet!!