tirsdag den 19. marts 2013

Ulden Mystik ?

Vil tro jeg efterhånden har strikket mig igennem en 50kg garn i mit liv?
 
I al fald har jeg haft et utal af forskellige mærker, typer og tykkelser på pindene..
 
Trods alt dette er der stadig et mysterium jeg ikke helt kan regne ud.
 
Hvad er det som gør at to nøgler uld, med helt samme løbelængde og af helt samme type uld , når de strikkes op kan ende helt forskelligt?
 
Altså en kan give et lækkert fyldigt og elastisk resultat imens det andet uanset teknik forbliver flad, kantet og stiv?
 
 

Selvfølgelig kan der være forskel på kvaliteten af ulden som er brugt.

Der kan være forskel på den måde det er spundet.

Men stadig oplever jeg at selv to garner der ser ens ud på overfladen og i pris er sammenlignelige, og her antager jeg så at prisen siger noget om kvaliteten af ulden MEN jeg tror faktisk ikke det altid er helt korrekt....

En faktor synes dog at stikke ud og give en ide om at "fejlen" skal findes her, SUPERWASH.

Uld kan ses som hår i opbygning og egenskaber, søger man på hvad det vil sige at superwash behandle finder man at det indebærer at ulden kommer i svovlsyrebad, klorbad og til sidst får lagt en ultratynd plastfilm omkring sig.
Ulden "barberes" således kemisk for strittende fibre og lukkes til sidst inde i en plast film. Jeg vil mene det både giver tab af volumen og isoleringsevne at der ikke kan komme luft mellem fibrene mere?

Kan forestille mig at  menneske hår efter en lignende behandling vil ende lidt livløst og fladt og ikke være til at pifte op igen ?

Det er i al fald mit bud på en forskel der kan resultere i et fladt og ubrugeligt resultat, og det er ikke kun ud fra tekst og teori og gætværk men også ud fra flere strikkeprøver... irriterer mig uendeligt at bruge lang tid på at strikke i noget ...garn ;-)

Har du et bud på mysteriet?

Nyd Dagen

KH

12 kommentarer:

Karen Elisabeth sagde ...

Næhh - Men jeg har indtil nu også mest arbejdet i bomuld...

Et eller andet sted, lyder din teori dog ikke ulogisk!

Mette Thrysøe sagde ...

Jeg går helst udenom superwash behandlet garn! Det er livløst og dødt at strikke i, og efter vask er det da helt forfærdeligt. Og som man kan læse rundt omkring, så er superwash behandlet uld ikke længere uld... Og det er jo ikke besværligt at vaske sit ULD enten i maskine på uldprogram eller i hånden, men i de fleste tilfælde skal det jo bare ud på snoren og luftes, så er det frisk igen :) God strikkelyst!

Lis sagde ...

Tak for god læsning.

Jeg har lige strikket to sæt vanter i superwash og kunne for min dyd ikke forstå, at de blev hårde og helt tætte i det, samt små i størrelsen. Nu fik jeg så noget af forklaringen.
Jeg strikker mest i natur uld og oplever det som levende og lækkert at strikke i. Superwash er som du rigtig skriver mere dødt i det.

At det var coatet med plastik var jeg ikke klar over. Tænk på babytøj der bliver strikket i det for at lette morens vask.
Der må vist en boycot til så vi kan finde til bage til rødderne når der strikkes til babyer.

Kh. Lis

TinaFE sagde ...

Tak for oplysningen! Jeg var ikke klar over at superwash var behandlet på den måde - jeg vil aldrig bruge det igen, og da slet ikke til min lille søn. Har ellers lige færdiggjort en sweater til ham, som ikke føles stiv e.l., men får det da nu helt skidt med at skulle putte ham i den!
Naiv som jeg er, troede jeg bare at det havde noget at gøre med hvordan garnet kunne vaskes!

VH Tina
msknit.blogspot.com

tusindfryd sagde ...

Ja må indrømme jeg godt var klar over at superwash ikke var ren uld men behandlet med noget, men at det var så kunstigt vidste jeg faktisk ikke. Faktisk får det jo en omgang så man vel egentlig ikke kan kalde det uldgarn mere? Altså jo der er uld inde i et lukket plastikhylster.
Når det er tænker jeg at man vel egentlig lige så godt kan strikke i akrylgarn eller bomuld hvis det kun handler om at det skal kunne vaskes på 40 grader og over?
Vasker selv uden problemer alt ikke superwash i maskinen på uldprogram.

KH

Betty sagde ...

Interessant læsning.....har oplevet noget ligende, men tænkte det har noget med farverne at gøre.... f.eks hvis jeg har strikket i flere farver af samme garntyper.....den hvide bliver blødest!

Anonym sagde ...

Kære Tina - som kommenterer længere oppe. Du skal da bare bruge den sweater til din lille søn uden dårlig samvittighed. Tænk, at du selv har strikket en sweater til ham - det kan jeg så helt få dårlig samvittighed over. Knus fra Annemarie

Blåbærlina sagde ...

Jeg er heller ikke glad i superwash ull, syns det er merkelig at de kan merke den med 100% ull, for det er det da vel ikke. Poenget er jo å hindre fiibrene i å filte seg sammen ved behandling/ vask. Dette gjør ullen naturlig nok stivere, og det liker vi jo ikke. Synd at det som kalles babyull er slik superwash behandlet og dermed har et slikt tynt plastfilmlag rundt seg. Syns det var fint at du tok opp temaet her :o)
Mange som ikke visste dette og som gjerne vil at de små bare skal ha naturlig og myk ull inntil huden.
Vanlig ull er som dere sier ikke særlig vanskelig å vaske, den trengs heller ikke så mye vask, er på en måte selvrensende og kan også luftes innimellom.
Tror altså du har helt rett i din konklusjon :o)
Og vi digger vanlig naturlig ull, helt klart!!!den blir mykest og luftigst om man behandler den riktig.....
Og det finnes enormt mange fine tynne danske ullgarn som ikke er superwashbehandlet - enjoy!,
Nina :o))

Pia´s Hverdag sagde ...

Hm, jeg er ikke en "gammel strikker" men jeg har syet rigtig meget gennem mange mange år.
Det samme stof i forskellige farver faldt helt forskelligt ud, specielt var rødlige farver meget mere stive, og især lagde jeg mærke tilsat ved presning af sømme, så var der en forfærdelig stank ved de røde farver ...
Jeg kan ikke forklare det, men har også undret mig igennem tiden

Anonym sagde ...

Oplever nøjagtig det samme som Pia, både med stof og garn.
Behandlingen af garnet gør ingen forskel, men farverne gør.
Ved ubehandlet garn, der bliver valket, er det meget tydelig, at farverne gør en forskel.

Lisbeth T. Hansen sagde ...

Jeg bruger kun ren uld og vasker i et produkt der hedder Eucalan og fås i garnbutikker ( herovre i Californien). Det er et Fransk produkt der ikke tager den naturlige lanolin ud af ulden. Det er desuden et no rinse ..

FRØKEN LARSEN I/S sagde ...

Som gammel frisør kan jeg kun tilslutte mig din beskrivelse af et hårstrå, som ændres radikalt ved enhver behandling....
Ligeså med garnet. Jeg har strikket i 100 år - næsten ;0) - og har også forhandlet Marianne Isagers lækre garn.
Der sker noget med uldgarn, når det bliver indfarvet, alt efter hvilken farve, det skal ha´.
Visse farver kræver - som jeg har forstået det - mere og anderledes kemi end andet, derfor de forskellige udfald.
I øvrigt må vi da se at få slået en tyk streg over, at det er besværligt med håndvask af uld og ganske rigtigt, så behøver det langt hen ad vejen kun en luftning - i smukt frostvejr, som vi har lige nu eller i en diset morgentåge. Ud med det, det dufter skønt bagefter.
Jeg vil også sige, at der ER uldgarner, der ikke er gode venner med en vaskemaskine, uldprogram eller ej...
Kh. Lene.