onsdag den 21. marts 2012

Et Syskole Univers

Det er ikke "bare fordi", at tirsdage er en af mine favorit dage...

Tirsdag er min MIN dag, MIT pustrum, i al fald fra 10-13 ,hvor jeg er på SySkolen....



Jeg har nu fået sat ALLE lynlåsene i min Rocker, lynlåse er min absolutte skræk !

Men jeg slap da rimelig hæderligt fra det synes jeg selv...nu glæder jeg mig bare endnu mere til den er helt færdig!!


Imens man så er i gang med sit projekt er det svært ikke lige at få lyst til også at lave noget af det som de andre er i gang med.....en dejlig skrue uden ende ?


Et er sikkert, det er enormt glædeskabende at fordybe og udfolde sig i denne kælder i selskab med andre syskoleelever ( plus en baby eller to) og med en dygtig lærer som hele tiden er i gang med nye sager/mønstre til sine elever. Stor respekt herfra Line.


Syskolen er beliggende i Rum 11 på Vesterbro og byder på flere kreative hold både på hverdage og i weekender....ja se nu bare på lørdag  hvor Rum 11 bliver fyldt med dukkemagere! Jeg glæder mig til at se jer alle.


Det glæder mig af hjertet nu hvor håndarbejde nærmest er "afgået ved døden" i folkeskolen, erstattet af billedkunst ? At der er kreative sjæle der laver steder som Rum 11 for helt ærligt tror jeg at fremtidens kvinder og mænd får mere brug for at kunne sy en knap i end at lave masker og malerier ?

Nyd Dagen

KH

5 kommentarer:

Linsens sagde ...

Jeg drømmer om at kunne gå på Lines syskole når finanserne igang er til det;-)

Jeg tror at vi skyder os selv i foden ved at skære på de kreative fag i skolen! Børn skal lære at tænke kreativt, hvordan skal vi ellers få dygtige og innovative ingeniører, designere etc. i fremtiden!

Ha en god dag:-)

Anonym sagde ...

Håndarbejde er på ingen måde afgået ved døden i den danske folkeskole. Fra 4. - 9. klasse har eleverne præcis ligemeget håndarbejde, hjemkundskab, sløjd og billedkunst. Det er kun i indskolingen, at billedkunst er vægtet højere...men sådan har det vist altid været.
Alle kreative fag er vigtige, synes jeg...der selv underviser i hjemkundskab :-)
Mange hilsner
Lisbeth Andersen, Rosengårdskolen Odense

Little miss Blomgren sagde ...

Som snarligt uddannet folkeskolelærer i fagene sløjd, håndarbejde og billedkunst må jeg tilslutte mig Lisbeth - alle elever modtager lige meget undervisning i billedkunst, håndarbejde og sløjde fra 4. -9. klasse.

Desværre er det sådan at nogle skoleledere nedprioriterer de praktisk-musiske fag, hvilken nogle steder går ud over antal af timer, men oftest i form af finansieringen af materialer.

Jeg havde en stor på at det ville vende med den nye regering, men nu må vi vente og se..

Det er i hvert fald dejligt at vi er nogle der kan holde de gamle håndværk i live.. :)

RAV OG KRAT sagde ...

Jeg kan huske dengang, hvor man skulle have kørekort til symaskinen..hehe ;-)

ik48 sagde ...

Alle kreative fag i folkeskolen er vigtige, hver på deres måde. Og nogle børn finder glæde ved håndarbejde, andre ved f.eks billedkunst. De kreative fag skal ikke bekæmpe hinanden, men stå sammen om at få tilført flere ressourcer både hvad angår timetal og materialer. Jeg har heldigvis i min tid som lærer i billedkunst og hjemkundskab og støttelærer i håndarbejde oplevet at mange børn ELSKER de kreative timer.