tirsdag den 21. februar 2012

Nej Tak

Denne handling hører vist til under bedre sent end aldrig....

Jeg gjorde det! Bad om en folder på posthuset OG udfyldte OG trak nyt nummer OG havde lige legimitation med, YES !



Jeg glæder mig helt tosset til at få det lille klistermærke med posten om 2-4 uger.

 SLUT ,med endeløse stakke af krøllede reklamer i min postkasse med fare for at min rigtige post ryger med ud når jeg bare tager bunken direkte fra kasssen og går ud i aviscontaineren medhele molevitten.

SLUT med usorterede tilbud som jeg alligevel aldrig ville køre efter og knap nok er interesseret i for enten skal man være konsekvent og virkelig lave en Tour De Tilbud i 4-5 forskellige butikker hver uge ellers tror jeg at de sparede kroner på een ting bliver ædt af overpris på en anden ??

Jeg har min Netto, Brugsen og Grønthandler til det daglige, Spar og Irma til det jeg glemte, mangler jeg noget i jysk ved jeg hvor de bor, Bilka har jeg alligevel ikke været i det sidste halvandet år og ved end ikke hvor den nærmeste er, Føtex ligger for langt væk, ugentlige møbeltilbud....nej vel, Matas skal jeg også nok finde ved behov ect.

Synes faktisk reklamer burde være et TILVALG som kræver at man går på posthuset, trækker et nummer, udfylder blanket på, stiller sig i kø igen og får tilsendt et lille JA TAK klistermærke til sin postkasse for at få.
Tænk hvis alle firmaer i hele ladet hver uge sendte "post" ud om hvad de nu end gerne vil tilbyde....???

Og er det ikke såddan at vi egentlig godt ved hvad vi mangler og hvor vi skal finde det ?

Skal jeg nogensinde have reklamer igen skal det være som valgfri e-post så kunne jeg vinge af i de to som er relevant for mig, praktisk og miljøvenligt.

Hvad mener du ?

KH

27 kommentarer:

Frau Putz sagde ...

Jeg synes din "reklamer ja tak"-ide er helt fin. Hvis bare vi kunne få indført det ;o)

Vi har haft nej-tak-skilt på postkassen i årevis - og hvor er jeg bare glad for, at jeg ikke længere skal se en stor spand med reklamer blive smidt ud hver eneste uge. Det er et af vores families små bidrag til et bedre miljø.

~ Karina

Julie sagde ...

Jeg har også fået nej tak skiltet fra årsskiftet. Jeg er super glad for at jeg er sluppet af med alle de reklamer. De reklamer jeg gerne vil se kan jo ses på nettet ;0)

Cat sagde ...

Ja jeg siger også nej tak til reklamer, de fylder bare op- jeg kigger derimod en gang i mellem bare i de online tilbudsaviser, de fylder kun på pc en;) Særligt Rema 1000 har lavet en fed app, med opskrifter, tilbudsaviser og indkøbsliste!

Anne-Mette sagde ...

Super at slippe for papirspildsdyngerne. Hvis du har enten iPad eller iPhone kan jeg anbefale den app der hedder eTilbudsavis. Alle tilbudsaviser ligger online, så man kan læse dem der er relevante. Mangler man eks. Gevaliakaffe kan man søge på det og få vist hvor det er på tilbud og hvad det koster. Ganske smart :-)

Annchen sagde ...

Herhjemme er vi også på nej tak vognen.
Som du skriver handler jeg alligevel altid i de samme butikker - Netto;)
Og mangler jeg noget bestemt kigger jeg tilbud online..

mette b sagde ...

Jeg er helt enig og vi har ikke modtaget reklamer og ugeaviser i nogle år nu. De blev alligevel blot flyttet fra postkassen og lige hen i papirkassen til genbrug, så det var virkelig et spild.
Og jo, vi ved jo godt hvad vi behøver og slipper for fristelserne til at købe det vi ikke behøver.

Klem og god tirsdag.

Anja sagde ...

Ja tak-skiltet er faktisk "opfundet" hvilket er herligt - det sku ha været indført her fra årsskiftet men pga et eller andet har man måtte forlænge den oprindelige ordning ;) se fx her http://m.stiften.dk/content.pml?guid=stiften.dk/aarhus/nej-tak-ordningen-forlaenges-og-udvides
/anja

Linda sagde ...

Jeg har også lige afmeldt reklamer her i week-enden. Ser frem til at slippe for at slæbe al det unødige papir rundt...

Pia sagde ...

ELSKER REKLAMER

Anonym sagde ...

Godt gået - jeg takkede selv nej for et par år siden, efter at være blevet godt grundigt træt af at slæbe reklamer op og ned igen fra 3. sal. Er der et bestemt produkt, som jeg gerne vil have på tilbud, så checker jeg blot på nettet....

Iben sagde ...

Jeg kunne ikke være mere enig med dig. Vi har også nej tak og har altid haft det siden ordningen startede og jeg er dybt forarget over hvor besværligt det skal være at slippe for de læssevis af reklamer.

Der burde uden tvivl være et ja tak skilt man kunne anskaffe hvis man ønsker at læse reklamer, så det kunne være et aktivt tilvalg for de der gider at bruge deres tid og belaste vores alle samens miljø på reklamer i stedet for den ordning nu der har karakter af "formodet samtykke" til at modtage reklamer (;

tusindfryd sagde ...

JA jeg må sige at jeg også lige kiggede engang på posthuset da der skulle tjekkes id OG de 6 første tal af mit personnummer lige blev tilføjet!! Som om at det at få reklamer er en borgerret/pligt og kræver at man kan dokumentere hvem man er føltes lidt som om at man skulle tjkkes for at være ved sine fulde fem for at kunne vælge dem fra....
Det var jo ikke ligefrem mit statsborgerskab jeg var inde for at afmelde ;-))

Rikke Dalmose sagde ...

Vi stoppede med reklamer, da vores piger var ble fri, det er 9 år siden. Det var det eneste som kunne få mig til at køre lidt længere. Ellers er jeg fuldstændig enig med dig, vi har det hele rundt om os;-)

Knus og smuk dag

Rikke

AnetteA sagde ...

Tak for opfordringen!

Jeg tager ID med mig, når jeg i eftermiddag kører til posthuset.

Jeg læser i forvejen mine reklamer elektronisk, så det er da helt skørt at min stakkels postkasse også skal fyldes med det pjat.

Crazy Cat Lady sagde ...

Vi har også Nej tak til både reklamer og gratis aviser, og det er bare lækkert, ikke at skulle smide 10-15 reklamer ud hver weekend..
Og skal jeg lige se efter tilbud, så kan det gøres på nettet..

Desuden kan nej tak skiltet bestilles på PostDanmarks hjemmeside :D

Marianne sagde ...

her er der også sat et fint mærke på postkassen og sikke en lettelse ...
så glæd dig :O)
knus♥

Angelikas quilts and knits sagde ...

Det lyder da noget bøvlet at man skal igennem alt det for at slippe for at få reklamer ! Her i Tyskland sætter vi bare et skilt på postkassen (der er ingen der bestemmer hvordan det skal se ud og så er den ged barberet.

flet ogsjov sagde ...

Vi har ikke modtaget unyttige reklamer de sidste 2 år og savner ikke siderne, turene på forbrændingen og evig irritation over roderiet de trods alt gav. Og vil man nu gerne læse reklamer kan man gøre det via nettet....

Henriette sagde ...

Vi har ikke fået reklamer i flere år. Jeg læser dem jeg vil på nettet :o)
Det er bare skønt at postkassen ikke bliver fyldt med reklamer.

Landbohaven sagde ...

Jeg synes det er fint nok, at de der ikke ønsker reklamer kan fravælge dem.
Vi bor på landet og vil gerne have reklamerne, så vi kan køre ind til byen, hvis der er noget som vi ikke kan undvære og samtidig spare penge.
Ha` en god aften.

Maria sagde ...

Enig!! Vi har også "nej tak", og det giver bonus på flere måder: bl.a. er man ikke nødt til at komme hjem fra ferie og bogstaveligt talt sparke døren ind, hvis man har brevsprække...!

Og hvis man har brug for at kende ugens tilbud, så har vi sådan noget, der hedder "internettet"...! ;-)

Prinsesse Suh sagde ...

Hvor er det godt at høre, at du endelig har fået taget dig sammen. I mine unge dage stod jeg hver jul på gågaden med julens reklamer på en vægt og mange udregninger på papirspild, forurening osv - og havde tilmed en lang korrespondance med Post Danmark om deres rigide regler omkring erhvervelsen af et nej tak til reklamer skilt.
Jeg kan dog ikke lade være med at bladre i reklamer, hvis jeg er på besøg et sted, hvor de får dem. Der er nu et eller andet ved de der glittede blade...

Kirsten Søeballe sagde ...

Du har gjort det som jeg har tænkt på det sidste års tid. På fredag har jeg tidligt fri så der kunne jeg gøre det samme som du lige har gjort.
Jeg HADER reklamer. Har fravalgt dem på min computer. Og ,hvis jeg så kan blive fri for alle de kilo papir ting også .Det ville være dejligt.
Mvh Kirsten

annestuds sagde ...

Også jeg har haft skiltet i et par år. I stedet har jeg valgt at få nyhedsmails fra de butikker jeg bruger. De fleste har den fordel, at du kan lave en indkøbsliste ved at trykke på den vare, du vil have.
Jeg kopierer så denne over i en wordfil, så jeg har alle ugens tilbud samlet på en seddel, som jeg så printer ud.
Anne

Lone sagde ...

Forbrugerrådet arbejder målrettet på at få "Nej tak" lavet om til "Ja tak". Altså at vi aktivt skal sige ja, før forretningerne må sende os noget. De har netop opnået, at dem, der havde "Nej tak 2009-2011"-skiltet i forvejen, får et opdateret skilt tilsendt i løbet af et par måneder uden at skulle foretage sig noget. Men målet er helt klart, at vi skal sige "Ja tak"...

Medlemmer kan følge udviklingen i medlemsbladet Tænk. Alle kan læse med på Forbrugerrådets blog, hvor vi nok skal skrive, når der er nyt i den sag: http://forbrugermeninger.wordpress.com/

Peter Huggler sagde ...

Hej alle, Jeg faldt lige over din blog, og jeg håber at det tillades mig at gøre en anelse reklame.

Hvis i vil, må i meget gerne støtte op om initiativet Reklamer Ja tak på vores Facebook side: Indfør et reklamer ja tak skilt http://www.facebook.com/ReklamerJaTak :-)

Jo flere støtter, jo stærkere står vi i vores forhandlinger med politikerne :-)

Mvh

Peter Huggler
Miljøinitiativet Reklamer Ja tak

morslille sagde ...

Jeg gjorde det samme før jul, men posthuset var løbet tør for klistermærker og lovede at sende. Det har de så ikke gjort endnu, så jeg må afsted igen. Måske jeg så kan komme af med den store grimme grønne skraldespand til papir.
Knus Charlotte