lørdag den 18. februar 2012

Klassisk Ribstrikket babyvest , Link Til Opskrift

Lige landet ind fra en stormfuld og solbeskinnet uge på Fanø!

Derfor kunne jeg ikke lige deltage så meget i diskussionen i tirsdags under indlægget med "klassikeren" ....men heldigvis sad der en god veninde på fastlandet som kunne ordne det "nødvendige" for mig ;-)



Jeg havde egentlig vist opskriften ( fra askeladen) på denne babyvest ( som jeg har strikket den her afviger den fra Askeladens udgave af opskriften  men princippet er det samme) så kom spørgsmålet om ophavsret på bordet...

Nej ,jeg ville aldrig tage en ny Opskrift/Bog ex Isagers strik og vise en hel opskrift

Ja jeg havde også tænkt på det inden indlægget....

MEN grunden til at jeg valgte at vise frem var at netop denne opskrift i maskeantal osv er helt identisk med rigtig mange opskrifter som i dag kan findes både i bøger der hævder ophavsret og som ikke er skrevet af Askeladen, at den et utal af gange er bragt i  ugeblade fuldstændig magen til den fra Askeladen med retstrik i siderne og forneden ( jeg bruger perlestrik og ingen kant forneden på billedet her, bare hvis i gerne vil lave en mangen til ) og så findes den også på nettet frit tilgængeligt.
Dertil kommer at jeg vist nok endnu ikke har besøgt en garnbutik i Danmark som ikke har opskriften på DEN babyvest/babyundertrøje...

Så jeg havde  det indtryk at vesten her er en af dem UDEN ophavsnavn, en af dem som er gået i arv fra mor til mor, fuldstændig som blebuksen......og ikke var mere Askeladens end alle andres.


Men beklager af hjertet gerne både overfor Askeladen og mine læsere :-)

Brug opskriften som grundmodel og så kan du bare tillægge længde efter barnets alder , bredden kan du justere op ved at øge pindetykkelse og garntykkelse, de er fantastiske og super anvendelige til børn fra 0-4.

OPSKRIFTEN på vesten/undertrøjen kan i bl.a. finde her...

Ravelry

Farmorfabikken

Familie Journalen



Eller gå blot til din nærmeste garnpusher jeg er 99,9% på at de har den ;-)

Der var mange flere udgaver af opskriften på nettet men jeg kan ikke linke til dem alle her så gå gerne på googlejagt , eller tjek mormors strikkeopskrifter den burde kunne findes der i en eller anden form ;-)

KH

32 kommentarer:

[hadla] sagde ...

De er så fine, og jeg er også storforbruger af dem - eller min datter er! Den hvide, der har du ikke bare strikket retstrik i siden, vel? Perlestrik? Flot effekt. Og jeg må igang med nogle flere.. tak for inspiration!

Julia Hausfrau sagde ...

De er virkelig fine. Vi har ikke de helt habile strikkere i min familie længere, men min mor har forsøgt sig udi kunsten. Det er blevet til et par veste, som bruges flittigt. Jeg drømmer om mange flere; en i alle farver. Må hellere lære det der strik ;)

hanne sagde ...

Nydelige vester! Passer perfekt som små gaver - nå når mine barn er for store.. ;-) Tusen takk for god ide!

Randi B. Jensen sagde ...

Denne model er stadig i høj kurs hos de nybagte mødrer - jeg har også strikket den til mit barnebarn, men jeg tror, jeg gav 20 kr. for opskriften i en garnbutik sidste efterår!
Det er en rigtig god model, som kan bruges både som vest og undertrøje og så er den hurtig lavet :-)

Fru Olsen sagde ...

Din opskrift kom som sendt fra himlen - jeg er blevet bedstetante og er gang med de små undertrøjer, som jeg udbygger til bodystockings med knapper tværs over maven nede ved hoften.
Tak for det.

Ulla sagde ...

Beklager en lidt sur kommentar. Askeladen har både hjemmeside og sender pr postordre.

Nu er det jo ikke alle, der bor i en by med en velassorteret boghandel. Det er vel OK, at jeg smider et par billeder af mit skrivebord på min blog med din bog slået op på strategisk velvalgte sider???

Der findes flere gratis opskrifter på nettet på lignende veste/untertrøjer f.eks. Ruths undertrøje, Saga-i-farver har skaleret den op i større størrelser og der er helt sikkert et par stykker mere.

Willemoes sagde ...

Fantastisk top - jeg har lånt opskriften af min mor da jeg selv fik børn og strikker den faktisk gerne en smule længere fordi så kan gå længere ned over numsen på et par gamacher.
Og elsker detaljen med perlestrik, den vil jeg tyvstjæle til næste gang jeg skal i gang...

Anonym sagde ...

Som Ulla skriver, sælger Askeladen stadig opskriften. Jeg ved ikke, om det er ulovligt at gengive en opskrift, som du gør her, men det er under alle omstændigheder uforskammet og uanstændigt.

Mvh
Anna, Silkeborg

FRØKEN LARSEN I/S sagde ...

En lille prisopdatering....
Nu koster den kr. 25,00 hos Askeladen og ja, de sender pr. postordre. Har i øvrigt en lækker silke/uld, som nu også er nævnt i opskriften.
På Marianne Isagers hjemmeside er også en gratis lille "Fabian" undertrøje/vest.
Alle er de både rigtig søde og praktiske og faktisk ikke til at undvære, vel ??

DiSign-Keramik sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anne sagde ...

Jeg plejer ikke at kommentere her hos dig, Wenche, men nyder tit dine fine billeder af dine dukker mm.

I dag bliver jeg dog lige nødt til at lægge et par ord.
Jeg har det som Ulla og Anna, og er meget overrasket over, at du vælger at lægge opskriften ud på den måde, jeg synes slet ikke den slags er passende, tænk hvis det var din egen bog?!

Måske er dit hjerte løbet af med dig her på Valentins dag, jeg ved det ikke, men dette indlæg passer slet kke til det billede jeg ellers har fået af dig...

DiSign-Keramik sagde ...

Hejsa

Tusind tak for det flotte billede af dit bord.

Det vil blive brugt flittigt.

Kh. Dianna

Lise sagde ...

Jeg strikket efter en anden opskrift,men de er bestemt skønne de veste :0)

Ser ud til du har fjernet omtalte billede og det er fint, mon ikke det bare var en tanketorsk.

Ha en super dejlig dag :0)

Eva sagde ...

Jeg har også den gullige opskrift, som jeg købte i Askeladen, da jeg ventede den første i 1987. Og den er stadig god:)

Signe sagde ...

Meget, meget klædeligt at linke til Askeladen selv, Wenche - jeg var også lidt overrasket over dit oprindelige indlæg :)

Trunte sagde ...

Er der nogen, som kan svare paa, om opskriften er en generisk opskrift, som kan skaffes andre steder end i Askeladen? Med porto til udlandet, bliver den noget hamper i pris, saa det ville vaere lettere at sende noget familie afsted, og saa afhente ved naeste besoeg. Jeg har kigget paa den i en af kommentarerne naevnte Isager opskrift, men den bryder jeg mig ikke saa meget om. Og i saa fald, hvad hedder opskriften saa?

Christina Ravn sagde ...

De er så skønne de små veste.
Jeg selv har lige været i Askeladen i weekenden (fantastisk butik!), opskrifter koster nu 25 kr. når man også køber garn og 50 kr. uden garn.

Til de der gerne vil strikke sådan en vest, ligger der en fantastisk vejledning/opskrift på farmorfabrikken :)

tusindfryd sagde ...

Jeg beklager meget billedet, for jeg havde slet ikke tænkt det således, da jeg gennem årene har set denne opskrift helt identisk i bøger, men også gratis på nettet og i div. ugeblade. Tror/troede det var en af den type opskrifter der lidt er uden navn, fordi de bygger på tradition og tænkte ikke at man skulle/kunne sidde og lure den på billedet.
Nå, men fejlen er rettet og jeg håber jeg kan få tilgivelse her på Valentins dag.
KH

FruMadsens sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
FruMadsens sagde ...

Ej- hvor skægt - jeg er igang med at strikke selv samme vest, dog er kanten blevet modificeret med tiden! Jeg kan så tilføje at original opskriften kommer fra 'Alt om Håndarbejde' blad nr. 7 fra 1974 ;-) Den hvide du har strikket er da super fin med den lille kontrast farve!

DiSign-Keramik sagde ...

Der findes en opskrift her, som ligner den rigtig meget.

http://farmorfabrikken.dk/2011/04/10/strikket-babyvest/

God fornøjelse.

Anonym sagde ...

Opskriften er også tilgængelig hos Nøstebarn.no og i bogen fra Nøstebarn. Men inden man giver 25 kr for opskriften, så prøv at se Saga i farver og Hendes Verden, hvor lignede opskrifter ligger gratis tilgængeligt, da denne kun er angivet i en meget lille størrelse - dog let at blæse op. Jeg har også den originale opskrift fra Alt om Håndarbejde og de to udgaver er helt identiske.

Lotte Hønholt sagde ...

Jeg også igang med en vest i hindbær farvet i garn fra Pura Lana, den bliver så fin...........knus min kære

Karen Elisabeth sagde ...

Det skal man da helt sikkert... Jeg må skrive den på listen over steder i Århus jeg må et smut forbi næste gang jeg er oppe at besøge min moster ;0)

Udda Bella sagde ...

Skønt med strik - sider også selv med pinde i hænderne nu når jeg venter nummer tre.

pspgirl sagde ...

sikke den er flot .....

fandt en gratis model på Ravelry ..... så hvorfor betale 25 kr???? http://www.ravelry.com/patterns/library/ruths-babytop

følger din blog og vil blive ved med det selv om du var uheldig at træde nogle over tærerne ...
knus lis

Louise sagde ...

Syntes det er ret sjovt at man sådan kan følge den fra Hende Verden, Askeladen, Ravelry og Farmorfabrikken - det må jo siges at være bevis for at det er en klassiker. :0)

Jeg tror nu alligevel at jeg gerne vil forbi i Askeladen. Både for at se butikken, men også for at støtte deres fine arbejde.

Anonym sagde ...

Dette er nok en oppskrift som ikke. askeladden har patent på! Diverse garnfabrikanter forsøker jo stadig å si at de har funnet opp kruttet for så å ta seg betalt. noen oppskrifter finnes det simpelthen så mange av i det vi må kunne kalle ubrutt tradisjon, feks babyjakker i vendestrikk, liknende trøyer med flere.

al sagde ...

Kære Tusindfryd,
Jeg vil gerne lige forsvarer dig lidt. Det tog mig lige præcis to minutter at finde denne opskrift gratis på utallige sider via Google. Derfor mener jeg ikke du hverken gør noget ulovligt, uanstændigt eller noget der ikke passer ind i billedet af dig. At gengive opskriften, endda med egne rettelser (hvilket gør det din) er vel det samme som at gengive opskriften på frikadeller- alle kender den, men for nybegyndere kræver det en opskrift. Til jer der er blevet støt- læs patent og copy right loven :)

Anonym sagde ...

Jeg fandt siden i min søgen efter en opskrift. Jeg vil sige at opskriften er uden alder. Min bedstemor og min oldemor strikkede den. Min svigermor gjorde det. Jeg strikkede den for første gang for 50 år siden. Det er en opskrift der er gået i arv fra generation til næste.....ligesom babysokker med snor i og babyhjelmen.....
Mvh Karen

Lavendel sagde ...

Som fru Madsen skriver - jeg har det gamle Alt om Håndarbejde fra 1974, hvor opskriften er i...med ret forneden o g i siderne - og der står på opskriften, at det er en model, der er strikket gennem tiderne.

Dorthe sagde ...

Kære Tusindfryd

Jeg har kigget flere opskrifter igennem og har ikke kunne finde en der ligner din, jeg synes den vest er så lækker og må bare have Farmor til at strikke den til min Victor.. Men kan ikke finde den?? Er det muligt at få den???