mandag den 16. januar 2012

Den Magiske "Pottemåne"

Hele sidste år havde jeg konstant svært ved at få husholdningspengene til at slå til....de løb hele tiden ud såddan en uge til halvanden før tid!

Ok, madpriserne er steget rigtig meget, børnene er vokset og spiser mere og skal pludselig have hele tre madpakker med i skole hver dag men....???

Noget skulle der gøres så nu har vi startet året med en anden taktik end at handle ind og bare blindt at køre husholdningskortet igennem.


Vi har derfor startet året med en helt ny taktik.

Kontanter og pottemåne!

Fra nu af handler jeg kun med kontanter og hold op hvor gør det en stor forskel faktisk at se de penge man bruger!

Kan VARMT anbefales

Pssssst KAREN har fødselsdag i dag! TILLYKKE SØDE

Nyd Dagen

KH

22 kommentarer:

Christina sagde ...

det har jeg prøvet flere gange, men må indrømme at jeg bare overhovedet ikke er god til det ;)

Mivsel sagde ...

Man tænker lidt mere over hvor nødvendigt ens køb er når det er 'rigtige' penge der bliver langet over disken, godt råd :)

Hanne Rimmen sagde ...

Held og lykke med det ;o)
Ingen tvivl om at det vil gøre en stor forskel. Efterhånden er penge jo bare et tal. Tror på, at det er vejen frem !

mette b sagde ...

Uha, det er jeg også nødt til her. Det gør det nemmere når man er sådan en der skal se for at forstå.

Min mand er god til at skrive beløbet han har brugt på en tavle, så han tæller ned på den måde.

Klem og god mandag.

Randi B. Jensen sagde ...

Nå der er andre end mig, der synes, der skal mere styr på husholdningspengene :-)
Jeg står med en risiko for at falde ud af dagpengesystemet og vi har derfor kigget vores budget nøje efter - hidtil har økonomien været rimelig pæn og jeg har ikke behøvet tænke så meget over, hvad jeg køber, med det resultat, at jeg faktisk ikke har styr på, hvad jeg egentlig bruger husholdningspengene til - så jeg er også startet ud med at hæve i dankortautomaten til en uge af gangen og kan se, det giver et andet overblik - desuden har vores bank lavet en ny funktion på netbank, så jeg kan skrive ind, hvad de hævede penge bruges til, det er et virkelig godt redskab :-)

Sommerfugl sagde ...

Det gør en kæmpe forskel. Vi har ligeså skulle spare lidt her og der og har simpelthen lagt dankortene i en kasse. Når vi så skal ud og handle tager vi kortene med, men vi snakker om hvad de skal bruges til inden. Når man ikke har den i pungen men faktisk skal hente den når man at tænke sig om - og ofte kommer frem til at man ikke mangler noget.

Men sejt gjort at i gør noget ved det og ikke bare lader minus være minus - kender jeg desværre for mange der gør...

Willemoes sagde ...

Det kender vi også alt for godt. Det er ikke særlig sjovt at stå med 200kr til affodring af to små børn plus voksne i små ti dage.
Vi er blevet virkelig gode til rester, kartoffelsuppe og æggekage med rugbrød... Vi skiftes nemlig til at handle, så den der med at hæve penge til en uge er lidt svær at fordele ;)

Lise sagde ...

Kender det bestemt også!

Vi handler dagligvarer på nettet, så kontakter duer ikke.

Men i stedet har jeg lavet regneark, inddelt i mad,husholdning, usundt, andet og datoer den anden vej.

Det er en øjenåbner!

unikarina sagde ...

På et tidspunkt samlede vi alle bon'erne for 1 måned. For vi have en "mistanke" om, at vi købte en masse, som vi ikke havde behov for. Ganske rigtigt... så havde vi en meget sød tand. Vi blev enige om at vi gerne ville have bedre styr på det - og derfor har vi også en husholdningspung, hvor der hver uge kommer et bestemt beløb i. Så er kunsten at holde sig indenfor beløbet.

Boselade sagde ...

Vi havde på et tidspunkt en kasse med penge til hver uge.... Det gik faktisk super!
Det gør at man lige tænker sig om og når der kun er de penge, så må man lige overveje hvad man laver til aftensmad ;-)
Har tænkt på om vi skulle gøre det igen - bare for at sparre de penge!

Misemor sagde ...

Hihi, så smart. Men det kreves likevel en viss selvkontroll, så jeg synes du er flink. =)
Ha en fin dag. Klem TB

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

... lyder som en rigtig god idé...

stine:)

Irene sagde ...

Vi har også kontanter i pottemånen og endda har vi dem også opdelt for hver uge. Alt til den søde tand må man selv betale hver især dad et før væltede budgettet fuldstændig.
Vi har også hver et rådighedsbeløb til tøj og cafe og i den stil, og der har jeg altså også måttet forsøge en ny taktik med at hæve pengene på en gang. Det er så bare lidt "træls" hvis jeg falder over noget på nettet :-)
Ja, der er fordele og ulemper ved alt.....

Frk. Ranke sagde ...

Vi har kuverter herhjemme, hvor der er lagt penge af til hver uge i måneden. Det har hjulpet rigtig meget for vores økonomi, og nu har vi endda en lille opsparing!
Men psykologisk har det en stor effekt at man kan se hvor hurtigt hundrede krone seddelerne ryger. pøj pøj med projektet.

Signe sagde ...

Som studerende kombinerer vi det med madplan (en uge ad gangen) og indkøb kun én gang om ugen...

Lene's kage-design sagde ...

Vi handler een gang om ugen og så småting om fredagen. Vi køber kun nødvendige ting og et tip er at spise inden, så bliver man ikke så fristet :)
mellem 7 og 900 kr hver uge handler vi for. 2 voksne, 4 børn, hvor af de to bruger ble..
-der skal jo så også være tid til at bage :)

tusindfryd sagde ...

Tusind tak for alle de GODE ideer! Og dejligt jeg ikke er den eneste der er "blevet" så gammeldags at gribe til kontanter igen ;-)

KH

Marie-Louise sagde ...

:-)Det gør vi også og det fungere SÅ godt. Kombineret med en ugeplan er det helt perfekt.

Jannie sagde ...

Hvor sjovt, det gør jeg også her hos os:)
800 kr. om ugen til mad, bleer, toiletpapir og andre husholdningsudgifter. Dette skal dække behovet hos mig og mine to drenge.
Hvis der bliver penge tilovers i en uge ryger de i sparegrisen sammen med tjente penge på TS, flaskepant og uventede penge (f.eks. de 200 kr. jeg vandt i skrabejulekalenderen).
Pengene skal bruges til en tur til Disneyland i Paris!

betine sagde ...

altså.... jeg får lyst til at bruge pengene på sådan en skøn "pottemåne" som din :)

LykkeS sagde ...

Det er jeg også begyndt på. Bruger faktisk slet ikke kort mere. Super god måde at holde styr på pengene. Og tingene bliver mere eller mindre nødvendige hvis man kun lige har et par 100 krone sedler i pungen. Jeg sparer ihvertfald mange penge..
Pøj pøj med det..
Lykke

Karina sagde ...

Vi forsøger os så udi husholdningskonto med tilhørende kort iår....håber det virker for os...ellers må vi også ty til pottemånemetoden :)