søndag den 19. december 2010

SysleSammen No. 4

Vi nærmer os 11. time, har vi mon nået det vi skulle?

Min erfaring er at det altid er en god ting med lidt fine sager i baghånden, til julegave, værtindegave,mandelgave og....

Derfor vil jeg på denne 4. Advent gerne inspirere jer til lidt af det der er godt at kunne hive ud af ærmet uden at skulle ud i butikkernes julemylder ;-)



Sammen med børnene har jeg lavet nogle fine juleophæng, af en eller anden grund har jeg altid foræret det julepynt jeg har lavet gennem december væk inden mit eget træ skal pyntes, og disse her kan laves på 24 timer ;-)

OG så har jeg endelig fundet noget at bruge kagekrømmel til !

Vi har arbejdet i hvid Selvhærdende Ler og Fimo Light, begge dele har vi fundet hos KREATIVHOBBY

Leret vil jeg anbefale til voksne og store børn, men til miniputterne vil jeg anbefale Fimoe Light det er super nemt at arbejde med :-)


På et stykke blondestof har vi med kagerullen lavet et tyndt lag ca 3 mm, så har vi ellers været i gemmerne efter fine hæklede blonder og gamle knapper med smukke motiver,og andre genstande med mønster i overfladen ( verden er fyldt med fine detaler vi ikke lige ser), så har vi ellers bare trykket mønstrene ned i leret/fimoen såddan med løs hånd ;-)




Frem med kagestikkerne....hullet til ophænget har vi lavet med spidsen fra en kuglepen vi har pillet af og resten kender i.

Figurerne har så ligget til tørre i ca 12 timer.

Når figurerne er tørre kan de pyntes, leret kan males med porcelænsfarve, men vi har holdt os til kagekrømmel i denne omgang.
Lidt kontaktlim ned i et mønster og så dypper du bare i kagekrømmel.


Med fin snor i synes jeg de er en værdig værtindegave ikke?

Som noget andet der kan nås har jeg lavet blomster af uldkugler fra Søstrene Grene, så at de havde fået nye ,så nu er de i al fald at få på strøget i Kbh.
Det er så simpelt som det ser ud blot skal du gerne have en såkaldt dukkenål , en 15 cm lang kraftig og meget spids nål, du kan få den i din lokale sybutik ;-)
Du skal gerne sy dem sammen med fiskesnøre! Der skal trækkes godt til!
Jeg har startet med den inderste og så ellers bare stukket igennem og samlet dem til en blomst ;-)


Og hvad skal den så bruges til???
Tjoo du kan jo lime dem på din kommodeskuffe, sy en brochenål bagpå, pynte en fin æske med den.....



Eller hænge dem i vinduet når julepynten skal tilbage i kasserne og der bliver så tomt.



En sidste lille ting, VIGTIG ting, er gavemærkerne man løber altid tør ikke? Derfor har jeg altid en god bunke hjemmelavede liggende og her kan fantasien få frit spil og jeg vilnu heller ikke så meget mere end blot inspirere til andet end købemærker,der kan være noget så kedelige...



Nyd Dagen
KH

40 kommentarer:

FruHansen sagde ...

Hvor er det bare fint julepynten.. Det må jeg prøve.. I hvertfald næste år:)
Tak for inspirerende blog og God søndag..

Westmose sagde ...

Wenche - er vild med det hele og nu står der selvtørrende ler på min indkøbsliste for det pynt skal altså også på vores juletræ - så fint simpelthen.

Fortsat god søndag

Knus

morslille sagde ...

Skønne ting du har lavet ;O)
Hvad har du lavet stjernerne af, altså dem på til og fra kortene
God Jul
Hilsen Charlotte

Marie-Louise sagde ...

Hvor er det bare fint;-)
Jeg må straks til søstrene Grenes efter filtkugler, de har været flået væk fra samtlige butikker jeg har været i.
God advents dag.

Anne Dorte sagde ...

Det er nogle super skønne syslerier I har haft gang i....tusind tak for inspiration....pigerne og jeg skal igang (;

tusindfyd sagde ...

Kære Charlotte

Stjernerne er af farvet karton men er købt!! Jeg har nemlig ikke lige såddan en standse dims og de koster igenting. Du finder dem lige her http://www.etsy.com/shop/katrinchen?ref=seller_info

KH

Fru Thornholm sagde ...

Hej,
Tak for den super gode idé! Den skal jeg helt sikkert prøve. Er vild med det helt hvide, fine look.
Snoren du bruger til dine gavemærker - hvor mon du har fundet det?
Glædelig 4. søndag i advent.
Kh Stine.

June sagde ...

Det er da de fineste ophæng, jeg har set indtil videre! Super smukt med mønstrene.

Jeg har også skrevet ler på min indkøbsseddel ;-)

K.H June

tusindfyd sagde ...

Kære Stine

Snoren er også fundet på nettet!! Søg på Nylon Cord ;-)

Losarinas mor sagde ...

Sikke dejlige ideer !
Tak, søde Wenche for at dele alle disse fine ting med os :-)

Fru Thornholm sagde ...

Tusind tak - har søgt længe efter det :-)

Annchen sagde ...

åh.. altid inspirerende..:)
Gode idéer på falderebet... Må i hvert fald ha' fat i selvtørrende ler - heldigt at have kreatvhobby i byen;)
Ha' en dejlig søndag..
Kh Anne

Marianne sagde ...

helt fantastiske lækre og nemme ting .... bare der er ler at få nogen steder .... :) lidt uldkugler fik jeg på lager i ugen :)
kjh♥

Gårdejerinden sagde ...

Super god ide - må som mange andre på jagt efter ler eller Fimo.. Kan være lidt svært når man bor i "udkants-danmark" ;0) Men har ladet mig fortælle at den lokale boghandel har Fimo, så der må jeg vist et smut forbi..
Rigtig god søndag

tusindfyd sagde ...

Kære Alle Udkantsbeboere ;-)

Fimo Air Light og den hvide selvtørende ler er faktisk fra Kreativ Hobby i Herning! Og til alle andre så har de en NETSHOP :-)

OBS: Leret ser gråt ud men det bliver hvidt når det er helt tørt, men ønsker du det ultra hvidt så nap fimoen, den er også langt lettere at arbejde med.

KH

Belladotte sagde ...

Tak for nogle fine ideer :)

Fargevandring sagde ...

For noen nydelige ting. Likte særlig godt pynten lagd av leire. Dette skal jeg absolutt gjøre sammen med barna:-) Takk for masse fin inspirasjon:-)

Kiiromi sagde ...

Såå mycket läckert julpynt!

/Mia :)

Lea sagde ...

Rigtig flot og inspirerende!

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Fantastiske fimolers-kagekrymmle-stjerner m.m.
Hvor er de fine
stine:)

Onkel Anne sagde ...

Men hvordan lader du dem tørre? Synes nemlig mine bliver for "tørre"? Altså leret
Og det bøjer også lidt op ad? Det ser bare så flot ud!

Annchen sagde ...

Hej igen..
Det selvhærdende ler - har du brugt det, der hedder light eller bare det "almindelige"..? Jeg har nemlig aldrig arbejdet med det før og er i tvivl om hvilket jeg skal gå efter;)
Kh Anne

tusindfyd sagde ...

Kære Annchen og onkel Anne

Jeg har brugt begge typer, det er lightudgaven der er kridhvid og let for børn. Jeg tører dem i et rum der ikke er for varmt så de ikke for hurtigt affugtes. hvis de buer lidt får de lige et kærligt tryk ;-)

KH

Bianca sagde ...

Skønne idéer og input!

Heidi sagde ...

You are amazing how many children do you have and you still can get this all done you creative little thing!

popetotrora sagde ...

Wow, vilka fina dekorationer! Om jag hinner med innan jul så måste jag testa att göra mina egna! Super!!

Annchen sagde ...

Tusind tak for hjælpen:)
Det må vi da vist ha' leget lidt med i ferien.. Så må vi finde på noget andet end julepynt eller bare være ude i rigtig god tid med næste års pynt;)
Go' aften..

I'm with Leia sagde ...

Så mange fine gode farveglade ideer!

Fie sagde ...

Jeg takker også for inspiration-helt sikkert idéer der skal prøves af næste år...

Lene, TingOgTanker sagde ...

Sikke da nogle fantastiske ideer. Og selvfølgelig har jeg lige været i Grene, og stået med filt blomsterne i hånden, uden at købe dem, fordi jeg ikke kunne se mulighederne i dem!
Jeg tænker på om man mon ikke kan bruge godt gammeldags hjemmelavet trylledej til de fine ophæng?

JemKem sagde ...

Hvor ER de bare smukke! Det vil jeg lave med tøserne næste år <3

Johanne Busk Stormoen sagde ...

Super fine ophæng.. Må straks ud og finde selvhærdende Ler... Tak for ideén!

Nanna sagde ...

Tak for dejlig inspiration

Marie sagde ...

Skøn inspiration, tak for det! :) Må også på jagt efter selvhærdende ler :)

Alice Schmidt sagde ...

må tilslutte mig alle de andre. Det er bare utrolig flotte ophæng. Jeg laver også selv til og fra kort. De er mere hyggelige end de købte :-)

line.dalgaarden sagde ...

Ah, her er endnu en lækker lækker blog! Den må jeg følge... Jeg MÅ!
Hej fra Line

Andreas sagde ...

Cookies could become a nice fabric design :)

paakrogen sagde ...

Er vild med din julepynt! Det må jeg lave sammen med min datter. Tak for det og god jul.

Kathrine sagde ...

Du laver sådan nogle skønne ting jeg bliver virkelig inspireret. Jeg har længe ledt efter den helt fantastisk Engle udstikker du har når du lager julepynt i fimo/dukkeler. HVor har du mon købt denne smukke engel ( den med vinger )

Glæder mig ti lat høre fra dig
KAthrine

Kathrine sagde ...

Du laver sådan nogle skønne ting jeg bliver virkelig inspireret. Jeg har længe ledt efter den helt fantastisk Engle udstikker du har når du lager julepynt i fimo/dukkeler. HVor har du mon købt denne smukke engel ( den med vinger )

Glæder mig ti lat høre fra dig
KAthrine