fredag den 17. december 2010

Hvad Gør En Tusindfryd?

Jeg får meget odfte mails fra kommende dukkebedstemødre om mine dukker med meget forskellige spørgsmål omkring dukkerne men kan se at flere af spørgsmålene går igen og vil derfor gerne forsøge at besvare de hyppigste i indlægget her :-)

Derudover kommer der stille og roligt flere dukkemagere til hvilket er SKØNT, det giver en mangfoldighed og mulighed for at vælge den dukkestil der passer helt perfekt til en selv og ikke måtte "nøjes" med et snævert udvalg.

Noget af det skønneste ved dukkemagere synes jeg er at vi alle har hver vores EGEN twist af samme sag, for en stofdukke har jo eksisteres ca så længe der har været stof til...og måden at binde hoveder på også ;-)

Twisten, den som gør at man kan adskille og genkende dukker fra forskellige dukkemagere ligger efter min mening i en række af detaljer vi hver især tilføjer det materiale(som jo nogenlunde er det samme) vi sidder med. For mit eget vedkommende er processen en afspejling af min sjæl, derfor ligner mine dukker netop på en række punkter hinanden.




Ansigtet, jeg har ikke næser på mine dukker, hvorfor? Fordi jeg søger et enkelt udtryk der lader palds tilbage til barnets fantasi, næser, fregner,smilehuller, ører og hvad man ellers ser synes jeg giver dukken for meget karakter, den bliver mere fastlåst? Og så virker dukkerne med et ansigt uden næse mere blidt i udtrykket ,ved ikke hvorfor jeg har det såddan jeg kan bare ikke forene mig med næser ;-))

Stjerneøjne er også helt karakteristisk for mine dukker jeg bruger ikke andet med undtagelse af de meget små dukker( 6 cm) der oftest har en prik. Øjne er jo sjælens spejl og øjne på dukkerne er hvis i kigger efter virkelig en ting der skiller de forskellige dukkemager ad.

Efter bøgerne er der jo alt fra stjerner, halvstjerner, prikker , streger og "pletter" og alt efter hvad man vælger ændrer det rigtig meget på udtrykket.

Hvorfor jeg har valgt stjernerne?? Tror at jeg kan lide det lette og luftige i stjernerne de mere ovale og udfyldte bliver for meget for mig og prikkerne for lidt til de store dukker, og så er stjerneøjne vel bare noget jeg gerne vil have i øjnene ;-))

Som i kan høre kan man ikke forklare alt det kommer vist indefra, en følelse.



Jeg binder håret på mine dukker OG det er meget få der er rejst uden sideskilning, den har fulgt mig helt fra starten synes den giver ansigtet et venligt udtryk? Knap så stramtantet nå nu håret er bundet?

Det betyder at håret ikke kan løsnes men derfor har dukkerne dejlige tykke fletninger der kan åbnes og friseres og sættes :-)



Alle dukkerne er syet af en særlig trikot, en dobbelt strikket Økotex 100, jeg anvender to forskellige i samme dukke, en til ansigtet der er smidig og fin i overfladen og en mere formstabil til kroppen så den ikke bliver slasket og får "cellulites" med tiden ;-)

Jeg indarbejder hovedet således at det IKKE kan komme til at hænge med tiden, for dukker skal jo nødig hænge med hovedet ikke?

Når jeg nu gør så meget ud af det ydre skal det indre også være i top, derfor anvender jeg en virkelig skøn økologisk uld der er vasket og kæmmet så fin at den er blød i overfladen som en baby ;-) Dukkerne stopper jeg tæt så de holder og derfor går der en hel del uld til hver dukke.



Mine dukker har "bagdel" således sidder de godt på armen og stolen uden at glide ned ;-)

Såddan en "bagdel" er noget man som dukkemager gennem lang tids arbejde udarbejder og indarbejder i sit mønster, derfor er vores mønstre nok også vores helligdom?

Måden hvorpå vi syr dukkerne sammen tror jeg er lige så forskellig som vi er forskellige i os selv og jeg tror næppe at andre end jeg selv vil kunne hitte ud af mit mønster, for fra stofklip til samlet dukke har jeg min helt egen snørklede vej ;-)))

Hvilket leder til næste spørgsmål har mine dukker synlige syninger udvendigt ?



NEJ :-) Dukkerne er lukket indefra så langt ,at der selvfølgelig skal være en åbning et sted, men den har jeg igen over mangeår fundet min vej til at lukke så det ikke kan ses
og den er ganske lille ;-)
Altså ingen udvendige syninger i skuldre,ryg,hals osv.

JA det tager tid og det er enormt snørklet selv for mig ;-) Tidsmæssigt kræver det også sit, de store dukker 43-50 cm tager fra start til slut ca 15-30 timer alt efter alt ;-)))



Hvad med tøjet??

Hmmm der råder mit humør og "min" farve i tiden vist helt selvstændigt, og det er super dejligt bare at lade tøjet komme til spontant og således at jeg føler det harmonerer med dukken.




Som i kan se bliver dukkerne meget forskellige og alligevel ens, giver det mening?


Men jeg synes dog at jeg uden problemer vil kunne kende mine dukker ud af en flok selv om 100 dukker havde det samme tøj på :-)
For selvom jeg helt sikkert har fået nye ting til over de sidste 5 år så vil jeg mene at udtrykket i mine dukker er forblevet ens.



Du kan se mine dukker over de sidste 2 år samlet lige HER


Kan du godt forstå at jeg elsker at lave dukker??
Glæder mig til at vise jer julebørnene men de er kun lige undervejs til deres nye hjem.
God dag
KH








24 kommentarer:

Karen Klarbæk sagde ...

Hvor dejligt lige at få på plads hvorfor dine dukker (i mine øjne) er så meget skønnere end mange andre.
Du har jo arbejdet med dit helt eget udtryk gennem mange år. De er = dig. Og da jeg godt kan lide dig er jeg naturligt nok vild med dine dukker.
Da jeg selv er et "steinerbarn", har jeg jo set utallige dukker gennem tiden. Dine har nu et særligt udtryk, og jeg kan da godt forstå at andre fristes til at bruge de fine detaljer du har fremelsket. Når man ser dine dukker, så tænker man ja ja, sådan skal de da være.
Jeg har set mange der har lavet næser og andre detaljer. I min Waldorfverden, hører det ikke hjemme på en waldorf dukke. Måske det bare er fordi jeg kender baggrunden for Steiner dukker jeg har det sådan?
Men fedt du har samlet dukkerne....så kan man endelig se dit "samlede værk".

I øvrigt er det dejligt du viser så meget andet end dukker på bloggen, for det er jo ikke kun dukker og dukke-ideer du er god til :)

Savner dig VILDT her i Jylland.
Kram Karen

Losarinas mor sagde ...

Jeg er vild med dine dukker og har været det så længe jeg har kendt til dig:-)
netop, at dine dukker er enkle i deres udtryk, tiltaler mig. Næser hører sig ikke til- efter min mening.
stjerneøjne..synes du giver mig en rigtig god forklaring og jeg kan lide dem.
Dine dukker har et finish, som jeg så lækkert !
Jeg glæder mig til engang at eje en dukke fra dig.
Jeg syede en dukke eller to til hvert af mine børn, da de var små, så jeg ved hvor krævende og givende det er.
Mine kunne/kan dog slet ikke måle sig med dine.
:-)

Christina Skarø Jacobsen sagde ...

Wenche - hvor er det smukt af dig, at du viser dine meget fine detaljer frem. Jeg er så vild med dine dukker. De er så gennemførte og unikke! Så fine...
Kram fra C

Vårglad sagde ...

Nydelige dukker! Skulle så gjerne lært å lage sånne, aller helst gått på et kurs hos deg, men bur dessverre litt langt vekke:(

Mette sagde ...

Kære Wenche.

Jeg krydser fingre for du kan nå at sy en til Ida´s fødselsdag, for uhh jeg er så vild med dine dukker:-)

Kram Mette

mette b sagde ...

Sikke et skønt indblik i dine tanker og fornemmelser for, hvorfor dine dejlige dukker er lige som de er. Og sikke en dejlig samling med hvert sit udtryk!

Jeg glæder mig stadig over at have været på kursus hos dig og over min dukke Alma, som sidder i mit krearum :)

Klem fra
mette

Basse Bufas sagde ...

Dine dukker er helt igennem fantastiske. For en del år siden købte jeg en bog og fremstilling af denne type dukker, men har endnu ikke lavet nogen.
Jeg tror faktisk også, jeg ville kunne se, om det er dig, som har lavet en dukke, for de har en særlig aura omkring sig.
Tina :-)

Lavendel sagde ...

De er så dejlige, dine dukker. Og udtrykket er helt rigtigt, det er spændende at høre dig forklare, hvorfor...

Jeannet sagde ...

De er vildt smukke og du er perfektionist helt ned strømpeholderne. Så dygtig så dygtig.

Belladotte sagde ...

jeg lavede en dukke ala dine for 25 år siden så modelen har en del år på bagen ,jeg skal tage et billede af den og sætte den på min blog en af dagene for jeg har den endnu :)
dine er super skønne :)

søslerier sagde ...

Ælsker DIN stil!!! ;) og Holly - hende er vi vist flere der er RET vilde med hérhjemme...

Gårdejerinden sagde ...

Åh hvor er de fantastiske. Det er sådan et flot stykke håndværk du laver - og der er ingen tvivl om at du lægger din sjæl i det :0) Jeg glæder mig SÅ meget til at modtage dukkepigen og give hende videre i julegave til vores datter. Er sikker på hun bliver lykkelig, når hun åbner gaven julemorgen ;0)
KH.

Jeanette Hegaard Hansen sagde ...

Jeg kan godt forstå du elsker at lave dukker Wenche. Det er bare en helt speciel proces at lave sådan en. Jeg er så utrolig glad for Bertha jeg lavede på dit kursus og jeg tænker rigtig tit på at lave en igen, men skal lige have lidt mod til det :)

unikarina sagde ...

Søde Wenche - tak for historien og detaljerne bag dine dukker. De er SÅ smukke og lækre. Så fyldt med, CHARME, KÆRLIGHED og SJÆL. De har hver deres personligheder - med et lille touch af din personlighed.
Jeg har en af dine Æbledukker - hun holder øje med mig her i mit kreative værksted. Men jeg tror faktisk at jeg ville elske at have en af dine andre dukker - det er bare så svært at vælge, for de er så charmerende hver og en...

Heidi sagde ...

I'm in love with everything about them how do I purchase and how much are they?

Ulla sagde ...

Tusind tak for historien. Dine dukker er virkelig smukker og meget personlige. Stjerneøjnene er en fin detalje.
Jeg har fået inspiration til at forsøge mig med at lave min egen dukke.

Louise sagde ...

Dine dukker er simpelthen så vidunderligt smukke! Så utroligt gennemførte, og meget meget personlige!
Jeg drømmer stadig om at kunne give en til min datter en gang :-)

Marie-Louise sagde ...

Jeg tror ikke at du er i tvivl om at jeg er vild med din stil. Det er jeg virkelig, altså vild med stilen...ikke i tvivl. Det fine ved dine dukker er at man kan se at der er lagt et stykke arbejde i dem og at de udstråler varme og kærlighed.
God weekend Wenche.

Fru Thornholm sagde ...

Tak for den dejlige rundtur i din dukkeverden :-)

Billy Hankat sagde ...

Dine dukker er de skønneste i verden, Wenche, fra inderst til yderst! Er glad for at dele hjem med hele 4 af dem:-)
Efter at have været på dit kursus har jeg om muligt endnu respekt for dit arbejde. Der er lagt så meget sjæl og omtanke i hver en dukke - stor som lille (foruden hårdt arbejde og mange timer) at man ikke kan andet end at være fuld af beundring.
Stort knus - også fra alle de små dukkemødre herhjemme

tusindfyd sagde ...

Kære allesammen

Tusind tak for alle jeres kommentarer jeg er helt rørt, jeg har så længe villet lave dette indlæg og er så glad for endelig at have fået det gjort :-)
JA der ligger mange positive tanker bag hver dukke.

KH

Lene sagde ...

Helt vidunderlige dukkebørn...

Fam. Trolle Kobberholm sagde ...

Jeg er simpelthen faldet pladask for dine smukke dukker. De er så simple og enkle at se på at de bliver helt fantastiske.! Hvis der er mulighed for det, ville jeg da meget gerne en dag have mulighed for at skænke min datter, Jennifer, så skøn, en dukke.! Som er lavet med så meget tid & kærlighed! Det ville være en fantastisk ting at give hende.! <3

Benigne sagde ...

Det er nogle skønne skønne dukker. Hvor meget koster sådan en herlighed?