mandag den 11. oktober 2010

Glædelige Forberedelser

Pludselig er tiden fløjet afted...der syntes så længe til flytningen MEN nu er det faktisk lige om lidt... :-)

Denne uge byder på et phd forsvar i Århus, så allerede torsdag morgen rejser hele familien vest på og når det hele er overstået fortsætter vi videre vestpå til Fanø hvor der venter en uges absolut stilhed, ro,blæsevejr og afslapning for os alle, hårdt tiltrængt ;-)

Om halvanden uge sker det så ENDELIG får vi nøglen til det nye hjem, børnene er afsat hos bedsteforældrene så manden min og jeg kan give den gas med grovbørsten så det nye slot kan blive til at flytte ind i.

Der venter lidt rør og terassogulv der skal slibes og males og sååååå er der lige....STUK...der alt for mange gange har fået et tykt lag maling og helt ærlig, hvis ikke vi giver det TUREN nu får vi det heller aldrig gjort, så frem med tonsvis afdækning, tapetklister, små og store borster, varmt van, spartler og en kæmpe masse knofedt og tolmodighed ;-)



I ventetiden på NØGLEN har jeg fået strikket mig en karklud, jeg har nemlig lidt lyseblå drømme i køkkenet...
Jeg kommer til at være en del væk fra bloggen til dels fordi vi skal knokle og fordi vi ikke har netadgang på Fanø ;-) Men jeg kommer tilbage med en masse før og efter billeder i de kommende uger eller måneder???
Nå men vi er jo ikke rejst endnu!!
Obs! Hvis du har RIGTIG gode tips til stukafrensning ( gerne den med smør ind sæt dig og drik kaffe og svupti er det klaret) hører jeg mægtig gerne om dem.
Nyd Dagen
KH

14 kommentarer:

Mie sagde ...

Jeg har (heldgigvis) aldrig selv prøvet at rense en stuk ned, men har hørt at havregrød i stedet for tapetklister også skulle være godt til nedrensningen, men har som sagt ikke selv afprøvet det.

Ellers god fornøjelse med indflytningen, det er der nu noget helt specielt over.

Losarinas mor sagde ...

Hæ hæ - lyder ellers som en god ide at fjerne maling på den måde :-)
I går en travl , en også glædes fyldt tid i møde :-)

Frk. NØ´s Roderier sagde ...

mindes engang at ha hørt om noget i stilen med massere brun søbe og så dæk det over med vita vrap...... og så et døgns tids kaffe pause! er ikke helt sikker, tjækker lige op på det, hvis jeg kan huske / finder kilden!
held og lykke med afhandlingen! ;-)
Lea

Polka sagde ...

Jeg har aldrig prøvet det - men synes ret godt om dit forslag ;-)

God arbejdslyst!

HEKSEN sagde ...

Jeg tror, jeg ville spørge farvehandleren eller en prof. maler. God ferie - og arbejdslyst!

Linda sagde ...

Hej
ifølge politikens store gør det selv bog, skal du først finde ud af om det er kalk eller maling du har siddende. Er der maling, fjernes det med tapetklister, der sidder på i 24 h. og så skal du fiddle med tandbørste og småpinde. Er der kun kalk hopper du let og elegant til nedvaskning af gammelt kalk.
Lån bogen på biblioteket, eller køb den igennem gyldendalsbogklub :o)

Dorte sagde ...

Hej Wenche.
Det er på sin vis en dejlig men også hård tid, der går en i møde,når der overtages et nyt hjem. I min gamle lille lejlighed smurte jeg stukken med tapet klister og "dækkede" dette med bomuldsklude. Efter et døgns tid rev jeg kludene ned, med fulgte tapetklister og maling.

God abejdslyst
Dorte

Eva sagde ...

Rigtig fin karklud, du har strikket. God fornøjelse, når I kommer til stuk-afrensning. Ingen gode råd herfra (jo det skulle da lige være at bestille en maler til det grove).
God aften.

Basse Bufas sagde ...

Hej Wenche
Det eneste råd jeg har ang. stuk er at lave et stillads, så du kan ligge på ryggen og arbejde, ellers får du meget meget ondt i ryg og nakke!

Til gengæld har jeg et råd med hensyn til Fanø. Besøg Kunstladen!
De har lækkert tøj, ting til hjemmet, smykker, stof, garn, broderi, og håndarbejdsbøger i lange baner. Deres hjemmeside er ikke så spænende, men du finder åbningstider og adressen www.kunstladen.dk

Rigtig god tur fra en ægte Fanø-fan gennem 36 år :-)
Tina Basse

tusindfyd sagde ...

Tusind tak skal i have !! Gid jeg kunne gribe knoglen og lade maleren klare stukken imens jeg tuller rundt i Kunstladen på Fanø ( den skal da lige ses), drikker kaffe og kigger på havet... Nu må vi se hvor langt vi kommer, der er desværre hele 4 store stuer med stuk!!! Både i kanten og i midten!!!

For en god ordens skyld må jeg lige sige at det ikke er mig der skal forsvare phd, jeg skal bare sidde og prøve at se yndig ud ;-))

KH

Anonym sagde ...

Kære Tusindfryd
Jeg håber for jer, at I er udstyret med en stor portion tålmodighed - for det kommer til at tage rigtig lang tid.... Jeg taler af egen erfaring.
Vi prøvede lidt af hvert, men endte med at finde ud af at det bedste og hurtigste var at smøre stukken ind i tapetklister, fyre grundigt op for varmen så det hurtigt kunne størkne. Når det er godt tørt kan man vippe de yderste lag maling af som små "kapper", og så er det ellers frem med skurebørsterne og det varme vand.
Noget af loftet var malet med limfarve (kridt), og det gled let af med en stor forstøver og en hestehårsbørste. Hestehårene gør, at vandet bliver INDE i penslen, og ikke giver sig til at drive ned af armene på jer ;-)
Venlig hilsen
Trine

Forår hele året (Jette) sagde ...

Uha, inden I ødelægger jeres nakke og ryg på sådan et arbejd-opad projekt, så ville jeg lige tænke mig om en ekstra gang. Husk på, at når først man får gjort ordentligt rent og malet i farver, som man selv har valgt og ens elskede ejendele og familie er på plads og hyggen har indfundet sig, så er det tit sådan, at når der så er gået lidt tid, så ser man faktisk ikke længere de små skønhedsfejl, der måtte være.

unikarina sagde ...

God fornøjelse med at gøre jeres nye hjem klar til dig og din familie.
Glæder mig til at se de skønne resultater af jeres anstregelser.
Knus

Charlotte sagde ...

Ih, jeg glæder mig allerede til at se billeder af smuk lejlighed. Vi ordnede lofter for to år siden. Som en anden også skriver er det ret vigtigt at I undersøger, hvad der har været malet med inden og om det tager imod tapetklister. Nogle af vores venner brugte tapetklister for efterfølgende at konstatere at det ikke virkede og måtte så vaske det størknede af for derefter at anvende alternative metoder. Vi lavede en lille test i det ene hjørne af loftet og skruede så godt op for varmen. Dagen efter var meget af det forholdsvist nemt at fjerne. Under malingen var så en masse kalkrester, der blev fjernet med tandbørster og småpinde. Mange af stederne var der stadig malling som måtte kradses forsigtigt af. Det var et KÆMPE projekt, men ser jo også VIRKELIG godt ud efterfølgende... Et råd til jer er at starte med en stue og så se om I kan overskue endnu en og så fremdeles. Jeg ville ikke smøre tapetklister på samtlige lofter til at starte med. Og ja, så er et stillads en god idé. Mener at det kan lejes hos fx STARK.

Held og lykke med det hele :)