mandag den 6. september 2010

FriluftsDrømme

En vigtig DEAL i det at flytte i lejlighed i storbyen har været at vi SKULLE finde et sted ,nok så primitivt, hvor der er fri himmel, luft og hvor hele familien kan få jord mellem fingrene.

Et sted hvor der kan snittes, laves bål, klatres, hviles, graves og laves marmelade af friskplukkede bær.

Så er det store spørgsmål bare, HVOR????

Den ultimative drøm er jo et rigtig Peddersen og Findus hus i Sverige, såddan langt ude i skoven med vand fra brønnen og das i skuret....( ok det med dasset er mest drengenes drøm)

Nu er det bare at et Torp/Ødegård for det første ligger på den anden side af betalingsbroen og kræver en køretur på min 200 km fra København.

Så jeg har også snust lidt blandt kolonihaver i Hovedstadsområdet...


En kolonihave i Gentofte havde været super for det er jo hvor børnene går i skolen MEN der skal man sørme være bosat i Gentofte for at kunne blive skrevet op...

Kolonihaver på ca 45m2 med 400m2 have koster ca det samme som et torp på 65m2 med 4-6 hektar land i Sverige..



Kolonihaver har jo en del regler, hækken skal have en vist højde være klippet inden en bestemt dato og flaget hejses osv. Og regler man skal indordne sig efter er der jo egentlig nok af i hverdagen.

Men de kolonihaver ligger altså bare i en afstand jeg tænker er mere realistisk når vi nu gerne vil have et sted vi lige kan suse ud til måske en weekend, en eftermiddag, til en overnatning osv.... Og så er de jo rigtig gode til køkkenhaver, det går slet ikke i Sverige hvor Elgene æder alt man planter ;-)



Men ren Idyl er en Ødegård da....



Total som hjemme hos Emil....


Smukke gamle huse, altså nogen af dem for hold da op der er mange svenskere der elsker at ligge venyl på gulvene i alle rum...


Bække som denne finder man vist ikke i kolonihaverne...her kunne man jo fint lige bygge en bro og fange en frø.
Hmmmm What To Do.... Vi kan jo nok ikke rykke Peddersen og Findus drømmen til Herlev eller ligende.
Vigtigst tænker jeg dog at det er at vi har et lille sted i det fri, hvor vi kan plante lidt og børnene lære om naturen og så er der altså også flere børn at lege med i kolonihaverne end på den øde gård langt ude i skoven....
Tænker.
Nyd Dagen
KH

18 kommentarer:

SiriR sagde ...

Så har du da lidt at drømme om!
Enig i at kolonihavehusenes regler lyder lidt meget. Held og lykke i jagten på det perfekte lille sted:)

bare WUNDERBAR sagde ...

Men jeg ville dog vælge kolonihaven.. Intet så vigtigt som at kunne komme dertil når man har lyst.. så ville jeg tage de lidt skrappe regler med.. Kan godt forstå i vil kunne komme i det fri.. :) Det er dejlige billeder du har fundet..
Hav en dejlig dag...
KH Rakel.

HEKSEN sagde ...

Vi drømmer også om en ødegård i Sverrige, men det skal være som fastboende. Jeg er jo noget "gamlere" end dig! Meeeeeen, det bliver der vist ikke økonomi til - selv om det er billigt.
Held og lykke med projektet. (Ville nok også vælge kolonihaven af hensyn til ungerne).

Julia Hausfrau sagde ...

Ødegårdsdrømmen er vi vidst mange der deler med dig :) Men som du selv er inde på, så skal man et stykke op i sverige før det bliver rigtigt godt, og så er det pludesligt et stort projekt at tage på weekend. Så måske kommer man kun afsted 4-5 gange om året, hvis overhovedet det. Kolonihaven er lidt nemmere (trods alle reglerne). Der kan man godt smutte ud for en aften, og man kan invitere hele familien til fødselsdag og krocket i haven ;)

Femme Famille sagde ...

Heisann

Det så jo idyllisk ud begge plasser. Lykke til med valget - blir nok bra uansett :)

Ha en fin dag :)

Christina sagde ...

Det ser da også bare så lækkert ud... men der er noget langt at køre.. kan det ikke findes lidt tætter på? Sverige it is..!

tusindfyd sagde ...

Dejligt TAK ! I har bekræftet hvad jeg selv har haft af tvivl og tanker. Ødgårde ligger for langt væk hvis de skal være rigtig øde og kunne betales... der er jo få steder meget tæt på København men de er rigtig dyre eller i hvert fald for dyre til os ;-) Og broen..det løber også op hvis man gerne vil bruge det i weekenderne sååå svaret på valget har jeg vist fundet nu.Så må vi se hvad min mand siger....han har allereden øksen klar fra vores ferie i Sverige sidste år ,helt klar til at fælde en halv skov ;-)))

Og jo kolonihaverne omkring Kbh. har rigtig mange børnefamilier så jeg tror det vil være et rent paradis for ungerne.

I får høre hvad det bliver. ;-)

Mette sagde ...

Vi har kolonihave, i Skovlunde - og elsker det! Der er masser af natur lige om hjørnet (faktisk også en lille bæk - og klappe-får, små søer og skovområder). De få regler der er, er nemt til at leve med, men vi har heller ikke flagstang... ;-) jeg tror dog også der er forskel på hvor regelrette foreningerne er.

jeg ville også elske et hus i sverige, men foretrækker at have naturen og huset en lille times rejse væk - på gåben og med s-tog. Det er skønt et have stenbroskontrasten lige ved hånden.

:-) mette

Marie-Louise sagde ...

Ih, jeg ville elske at have et kolonihavehus. Huset i Sverige kan vi låne os til, så der er vi ret priviligeret. Men det er jo ikke vores eget!!!

Loppe-shoppe sagde ...

Som forhenværende ejer af kolonihavehus kan jeg kun anbefale det. Hvis jeg ikke var flyttet på landet, havde jeg stadig haft den!
God jagt!

Fluesvampen sagde ...

Jeg kender rigtig mange med børn der har kolonihave og hus i Herlev og omegn og de ELSKER det. Mange af dem bor der hele sommeren og nyder det særlige ude/børneliv der er. Meeeeeeeeeen jeg kan godt følge dig - SVERIGE er bare skøn, verandaer - loppis m.m. Men nogle gange er noget rigtigt i en periode af ens liv og noget andet i en anden periode. Jeg har forenet "drømmene" og bor i helårskolonihaveforening i københavn :-)

Frk. Ranke sagde ...

Uha kolonihave drømme det kan jeg godt forstå. Vi selv haft to af slagsen, og det er rigtig hyggeligt. Tror det der gik galt ved os var at huset ikke var brugbart nok, det var simpelthen noget gammel skidt. Det er vigtigt at der er et rart sted man kan gå ind når en regnbyge melder sig ankomst eller at man kan sove der en enkelt overnatning.
Men jeg ville helt sikkert kaste mig ud i det igen hvis vi ikke havde vores have længere.
Glæder mig til at læse hvad i beslutter...
Louise

Andregasellen sagde ...

Jeg heier på Petterson og Findus!!!Go Sverige, go Sverige:)

hosria sagde ...

Jeg ville helt klart vælge kolonihaven, selvom jeg ingen erfaring har med hverken det ene eller det andet. Jeg tænker bare, at skal man have glæde af stedet på andre tidspunkter end lige i sin ferie, så er det NOGET nemmere at komme til kolonihaven. Og så SKAL man heller ikke bruge ALLE sine sommerferier i Sverige. Bare nogle tanker... Drøm endelig videre :D

søslerier sagde ...

ja - lidt af hvert er vel den ideelle kombi! Vi har dog nu valgt omvendt, at bo landligt og så drøne afsted og få en ordentlig dosis storby, så ofte tiden tillader ;)
Mon ikke det helt rette fristed 'finder jer',lige som lejligheden gjorde ;)...ser frem til en billed-fremvisning når tiden er!!!

June sagde ...

Såg superkoseligt ut med en sånn plass da:) er mange som er på utkikk etter det i disse dager, derfor er jeg veldig glad for at vi kjøpte her for ett par år siden! En gård på landet:) ikke lett å få tak i, men vi klarte det:) Lykke til videre på søken!
Klem:)

Zacho sagde ...

Du skal selvfølgelig have kolonihavehus....eller gården i Sverige...eller begge dele måske? Nej, det ved jeg ikke, men jeg kunne sagtens se dig i kolonihaven....!!??!??? :-)

Louise sagde ...

Jeg ville klart vælge ødegården. Her kan man boltre sig og helt bestemme selv. Man kan have store bål i haven og løbe nøgne rundt, uden at man får lange blikke eller klager over røggener. Selvfølgelig er en kolonihave tættere på, men hvis man tager turen hele vejen til Sverige, så er der for alvor dømt fri, og husk på at "den skånske dollar" har et vist plus i forhold til indkøb. Dette gælder også for garn, uld og andre skønne sager, som de jo er så gode til i Sverige.

Det er svært, og særligt hvis man er en sucker for Emil, skærgård, afskallet maling og skønne slagbænke.

Held og lykke med beslutningen og god jagt efter det rigtige sted.