torsdag den 8. juli 2010

En God Start

På min mailbox at dømme har jeg i min vejledning til hvordan man laver et Grannystripe tæppe ikke fået vist godt nok hvordan man starter, så her kommer lige hjælp til en god start ;-)



Slå luftmaskerne op i DOBBELT garn og meget LØST ellers bliver tæppet for smalt i startenden.

En god ide kan være at slå op på ex. en hæklenål nr 4 og så fortsætte med en nål nr 3 derefter.





Nu hækles en fastmaske i hver luftmaske med en enkelt tråd.



Når hele rækken er hæklet med fastmasker laver du 3 luftmasker at vende på.
Nålen på billedet ligger i 3. maske fra de 3 vendemasker og det er her du skal fortsætte i.



Slå om nålen og stik i 3. maske ( nålen er selvfølgelig kun til illustration her)






I den markerede maske hækles nu 3 stangmasker = en vifte



Dernæst laves en luftmaske ( det giver mellemrummene mellem vifterne)



Slå om og gå i næste 3 maske fra den hvor første vifte blev hæklet i.



Og såddan fortsætter du rækken ud :-)



For enden af rækken laver du så igen 3 luftmasker at vende på



Slår om nålen og fortsætter med at lave 3 stangmasker = en vifte i det første mellemrum (nålen)

Efter viften laver du en luftmaske ( der giver mellemrummet) slår om og fortsætter i næste mellemrum med endnu en vifte.


Og nu er du simpelthen bare i fuld gang med dit tæppe.

Efter sidste række på tæppet om ca 5 km...sluttes af med en række fastmasker!

Hvordan resten af tæppet kan laves og hvorledes du laver stangmasker og vifter kan du også se lige HER.
Håber at det hele giver mening, for en god start er alt afgørende.
KH

22 kommentarer:

Tine sagde ...

Hej
Fantastisk! Jeg har netop købt garn hos Tante Grøn og er gået i gang, og starten gav mig faktisk en del problemer - når jeg nu ikke har hæklet før. Men nu er det jo lige til at gå til.
Tusind tak.
kh Tine

Louise sagde ...

Hej Wenche,
Du er altså bare super med de DIY!
Jeg kom nu godt i gang for et par dage siden, dog er startmaskerne nok ikke slået helt løst nok op... Men dette er jo også kun en slags "prøve". Jeg er i gang med et dukketæppe, for liiige at se det an. Men jeg er virkelig overrasket over hvor nemt det er, og hvor fint det bliver!
Tusinde tak fordi du har delt med os alle!

Dog har jeg lige et spørgsmål til afslutningen, afslutter man med an række fastmasker?

Kh Louise

morslille sagde ...

Mange tak!!!
Du burde udgive en bog om "hækling for dummies"
Jeg havde glemt at slå op i dobbelt garn, det er derfor det er så stramt i starten, men jeg tror måske jeg har fundet noget det kan bruges til alligevel, når det engang bliver færdigt.
Jeg er blevet så bidt af det, at mit lille hækletøj følger med mig overalt, for tænk hvis jeg lige kunne nå et par masker, det er lige før det kommer op ad tasken når jeg holder for rødt;O)
Kh Charlotte

Linnea skriver: sagde ...

Meget fin billed-illustration. Virker i sig selv inspirerende;-)

tusindfyd sagde ...

Kære Louise

Ja jeg slutter tæppet af med en række fastmasker også , tak det havde jeg glemt at skrive ;-)

God ide med hæklebog ikke for dummies men bare på dansk og ikke hækelsk for jeg tror på at alle kan hækle opskrifterne er bare svære at læse ;-)

KH

Karen sagde ...

Hvor er det bare dejligt du viser frem så vi alle kan være med.
Går med nogen tanker om lappetæpper i dukkestørrelse...skal vist til tanterne på mandg om en uge....det er Så svært ikke at købe et nøgle i hver farve.

Karen

Annchen sagde ...

Du er bare så sød altid at hjælpe..;)
Den her del havde jeg fanget det hjælper lidt at ha' prøvet oldefirkanterne)
MEN jeg har lavet mit som dukketæppe - altså et mindre lm tal til at starte med - desværre et tal, der gør at jeg ender med et 'hul' (altså som der er mellem vifterne) i hver ende/side af tæppet.. Det er ikke så pænt - og den "indbyggede" hæftning kan faktisk ses..:( Så må i gang med nålen.. Skulle nok ha' valgt 72/78 masker i stedet for 75..
Det ved jeg så til næste gang..;)
Så måske man kunne tilføje noget med at maskeantallet skal passe med ét eller andet (som jeg ikke lige har luret..:)
Ha' en dejlig dag..
Knus Anne

tusindfyd sagde ...

Kære Anne

Maskeantallet skal nok være deleligt med 3??

KH

Annchen sagde ...

Ja - det var også derfor jeg snuppede de 75 (som delt med 3 = 25) Men der må være noget med at vælge et tal så det passer i den anden ende også..:oS Jeg ved det ikke..:)
Men havde jeg valgt 78/72 i stedet var jeg endt med en vifte - ligesom dig:)
Nå det var også bare for at høre om du kendte til det;)
Ha' en dejlig dag..
KH Anne

Tine sagde ...

Jeg har regnet mig frem til, at det må være et tal deleligt med 3 og så plus 1. Er ikke helt sikker på, at den holder, men jeg tror det...

tusindfyd sagde ...

Kære Trine

Det lyder fornuftigt.
Jeg har vist ikke tænkt så meget bare fået det til at passe og lavet en vifte i sidste maske....typisk ;-)

Micha sagde ...

det var lige det jeg manglede.. tak for hjælpen :)

Himmelblaa sagde ...

Det kunne selv jeg forstå, og sikkert også finde ud af. Jeg fik straks drømmen om et halstørklæde af grannystripes, det ville da være fint til vinter. Kan bare ikke helt finde ud af om striberne skal være på den lange eller den korte led, hvilket dilemma ;)

Loppe-shoppe sagde ...

Var i Tante Grøn i dag og beundrede dit tæppe! Wa-uw! Og så købte jeg en hækle-nål og noget garn... Har indtil nu kun hæklet gulvtæpper af gamle stof-strimler, så jeg er spændt på om jeg kan finde ud af det og om det bider på mig eller omvendt!!
Har kontaktet "Karen den gode" som ikke pt planlægger blog-træf i Odense. Men måske senere... som sagt hjælper jeg gerne, hvis jeg kan.
Tak for inspiration.

Trine sagde ...

Sikke en dejlig og forståelig vejledning! :-)

Christina Skarø sagde ...

Kæreste ven...Den virker...super tusinde tak.. Kram fra C

Onkel Anne sagde ...

Jubiiiii jeg har hæklet for første gang i mit liv, hvor jeg ved, hvad jeg gør! TAK!!!!!

Henny sagde ...

Jeg har ledet og ledt efter denne side. Kunne huske at jeg havde læst din gode vejledning. Og i går da jeg skulle i gang med at hækle kunne jeg ikke huske hvordan man startede. Men tålmodighed har jeg jo, og endelig sen i går fandt jeg siden.
Så nu kan jeg komme i gang. Jeg skal til at hækle "omslag"/betræk til en stor puf. Har to i stuen, og den ene blev lavet for lang tid siden, og nu er det tid til nummer to. Er nemlig børnefri i 3 dage, og de skal jo bruges fornuftigt.

Fluesvampen/Lærke sagde ...

Juhu, med hækleskolen, din gode vejledning og tungen lige i munden er det for første gang lykkes for mig at forstå en opskrift og komme rigtig i gang med lidt hækling - TAK

Anonym sagde ...

Jeg har takket været dig lært at hækle, meg har dog et problem! Når jeg begynder at strikke den første linie vifter begynder mit arbejde at bue!!! Kan ikke finde ud af hvad jeg gør galt, synes jeg gør som du skriver:-( Har du nogle ideer??

Anonym sagde ...

1000 tak for dine forklaringer og billeder! Er lige gået i gang med at hækle, da jeg netop er kommet på barsel og har gået og drømt om at hækle et tæppe i granny stripes, så det vil jeg i gang med nu! Har dog et spørgsmål - når du slår den første række op i dobbelt garn ruller du så bare et godt stykke af garnnøglet op og lægger snoren dobbelt eller er der et trick?? Kh Malene

Anonym sagde ...

Jeg tager to garnnøgler til første række ...