tirsdag den 15. juni 2010

XX : XY

X og Y, to forskellige kromosomer, så små at det kræver et elektronmikroskop at se dem og dog indeholdende kilometer lange genkoder.

Koder der ikke blot giver den klokkeklare forskel i vores ydre kropsbygning trods et næsten ens indre, men som simpelthen må indeholde koder der kræver at man har to ens sæt ( XX) for at udvise et bestemt adfærd, eller koder som tilstedeværelsen af et Y ( XY) simpelthen deaktiverer....

Selvfølgelig spiller miljø også ind, men det kan ikke være det alene???

Der må altså ligge stærkere sager bag ...

-at vi kvinder åbenbart efter en fødsel sletter hele smerte "SIMkortet" og kort efter bliver skruk igen ;-)



-at jeg kan falde i svime over en knap som denne...



-ikke kan modstå og leve uden en rulle solgul dokumentgarn...



-ender med 5 pakker paptallerkner jeg slet ikke har planer med ,bare fordi jeg ikke kan modstå svampe, prikker og bambier...


- og helt ærlig, jeg har virkelig brug for et hårdtslående og videnskablig baseret svar på hvordan denne hårdbørstede gulvskrubbe kom med mig hjem...jeg har jo lakerede trægulve i hele hytten!
Så kære forsker SÆT IGANG !
Ønsker alle XXér en herlig solskinsdag :-)
KH

14 kommentarer:

Karina sagde ...

Tihi det kender jeg alt for godt. :-)
Jeg falder også i svime over knapper, og det er en særdeles fin en, du har fundet dér.
Og det er da nogle skønne tallerkener, de havde nok også fundet vej herhjem ;-)
Har du lyst til at dele, hvor du har fundet tallerkenerne? Kunne godt bruge sådan nogle til fødselsdag på lørdag...
God solskinsdag til dig :-)

KH
Karina

mette b sagde ...

He he,
jeg ved ikke med shoppegenet, men smertesimkortet er jeg helt med på.

En dejlig dag til dig også.

tusindfyd sagde ...

Kære Karina

De er oprindelig fra et firma der hedder rexinter og du kan dette firmas Woodland Mushrooms her www.dotcomgiftshop.com men det er længe siden jeg har købt dem ;-)

Har også set at Tiger har haft dem på et tidspunkt...hvordan det så hænger sammen ;-)

Rigtig god fest!!

KH

Henriette sagde ...

Mit gene for impulskøb er meget lille, det sker simpelhed for sjældent - til stor glæde for min mand.
Mit smertesimkort blev omformateret hvergang jeg havde født, ellers var jeg nok ikke gået igennem 3 gange :o)
Håber solen også skinner hos dig :o)

Krudtuglens mor sagde ...

Åh ja de fineste paptallerkner!! Jeg fandt dem i tiger for et par måneder siden, og de er indkøbt til familiefest her i lejligehden efter min eksamen på mandag :) og så neonpink balloner fra superbrugsen!!!!

søslerier sagde ...

Elsker dine indlæg, wenche (en stor del af mit daglige fix) - dette er jeg særligt begejstet for!
Dét er jo præcis sådan tingene er!?! Vi må klart have samme sammensætning af de derens gener ;) Kommer ofte også hjem med små og store ting jeg ABSOLUT ikke kan leve uden - Holly er et godt eksempel!!! Hun trives 'by-the-way' i bedste velgående i sit skjul hérhjemme - måske jeg bare skulle holde en falsk fødselsdag for storepigen, så hun kan få hende i sin favn?!? ;) Nu er højstolen og klapvognen jo erhvervet og klar til Holly (ja, ja - moren havde vel bagtaker med de loppekøb!)
God dag kære Wenche!

Louise sagde ...

Meget rammende og ualmindelig sandt :)
Jeg har dog heldigvis ikke så stort shoppegen, som nogle af mine kolleger, som bare MÅ eje en kjole til 1.200,- selvom den bare skal hænge i skabet ?!?
Skønne ting og anvendelige ting, du har købt.
Men at nogle XY gider at sidde en hel eftermiddag for at varme op til og derefter se en fodboldkamp, hvor danskerne så oven i købet taber bla. pga. et selvmål - det lærer jeg aldrig at forstå... Godt jeg beskæftigede mig med nyttig græsslåning i stedet :)
Hav en dejlig solskinseftermiddag.
Kærlig hilsen
Louise.

Kisser sagde ...

Og tak i lige måde.
Det var da et festligt indslag.

tusindfyd sagde ...

Kære Louise

Heldigvis har jeg kun hang til sager til overkommelige priser...nok også fordi jeg holder butikker med kjoler til 1200 for stangen ;-)))
Oftest er det loppefund og genbrugs ting mine gener falder for. Det med sko og tasker er jeg heldigvis ikke ramt af!!

Og ja det med fodbolden....det forstår jeg heller INTET af hørte kampen ved et tilfælde i radioen men måtte slukke fordi det simpelthen var for pinligt

Kære Søslerier
TAK :-) Giv Holly et knus fra mig.

KH

Annchen sagde ...

Lækre ting...
Herhjemme undres den mandlige del af forholdet også tit over de ting jeg slæber inden for døren.. Noget kan man bare ikke undvære..;)
Jeg mailer dig lige lidt senere - har lidt du lige skal lure på;)
KH Anne

Merete sagde ...

Hvor har du ret... netto er bla et af de sted der er skidt at komme. hvis man har de tendenser ... taler af erfaring ;0)

En Kreativ Blog... sagde ...

Sikke en fantastisk knap! Den ville jeg da heller ikke kunne leve uden hvis den kom på min vej:)

Tina sagde ...

Hvor er det morsomt, at møde en tro kopi af sig selv på nettet.
Eller også er det, som du skriver, fordi vi er kvinder.
Præcis de samme tallerkener kunne jeg heller ikke leve uden, da jeg så dem i Tiger for noget tid siden. Og jeg har ikke engang børn (endnu), som jeg kan undskylde det med;D
Købte en ting forleden, som jeg nok bliver nødt til at købe et tvillingeeksemplar af og finde en god anledning til at forære dig en dag Frk Tusindfryd, for jeg tror du vil blive ligeså begejstret, som jeg blev.
Kærligst Tina

Bournonville sagde ...

Skønne ting du har fundet, og alt sammen noget jeg selv ville ha købt :) især knap, snor og pap tallerknerne :)

Kh Sara