onsdag den 2. juni 2010

Regning

Når man går i 1. klasse på en Rudolf Steiner skole er regning på skoleskemaet, i skolen regner de med de 4 brødre , (plus, minus,gange og dividere), de bruger en stor kurv med kasatnjer til at visualisere og gøre regnekunsten mere håndgribelig for de små videbegærlige hjerner :-)

Børnene tegner selv deres bøger , leger, danser og synger lærdommen ind.

Lektier får man ikke med hjem, hvilket jeg synes er aldeles fornuftigt for børn er trætte om eftermiddagen og aftenen og har brug for at hvile hovedet og udfolde sig fysisk så de både fysisk og mentalt er udhvilet til at modtage næste dags lærdom.



Kuglerammen her er vores "kurv kastanjer" , børnene regner med den ,oftest i købmands eller restaurant leg ,men lige så ofte sidder de bare stille og nyder lyden af kuglerne der glider på stangen og regner samtidigt ;-)
Jeg tror på at lærdom skal leges ind i den alder og at man skal lade barnet tilegne sig det når de har lysten helt af sig selv for der er de topmotiveret.
God solskinsdag ;-)
KH

10 kommentarer:

Krudtuglens mor sagde ...

Åh altså den form for læring er jeg bare mere til end den struktur, ro og orden som sniger sig mere og mere ind i folkeskolen...
Ha en dejlig dag :)

MALENE sagde ...

ENIG!!! Helt og aldeles...jeg har arbejdet på en Friskole, hvor eleverne heller ikke fik lektier for og hvor en stor del af lærdommen blev leget og sunget ind. Efter sigende skulle eleverne være helt på niveau med folkeskolebørn og endda mere motiverede. Jeg er en STOR fortaler for læringsstile i undervisningen...derved lærer (og husker) eleverne nemlig bedre (er min erfaring i hvert fald indtil nu) OG det bliver sjovere for dem at gå i skole.
Tror også du har ret i, at man skal lade barnet tilegne sig viden, når det har lyst. Man skal bare sørge for at det har muligheden for det!

Micha sagde ...

Rigtig god måde at lære børnene de mest elemtære ting... gid de gjorde det i flere skoler...
Hav en god dag
KH Micha

tusindfyd sagde ...

Børn har et utrolig åbent sind og søger viden uendeligt og kommer man dem i møde der hvor de er og giver svar lærer de. Mange skoler har planer for hvornår hvad skal læres men de følger måske ikke altid børnene?
Vi prøver at imødekomme vores børn med svar på det de søger lige her og nu, det kan være at lære teksten i en engelsk sang, udtalen oversættelsen billederne/metafoerne så sangen bliver mere end en melodi, forleden dag talte vi om universet og planterne hvorfor der er forskel på dag og nat rundt om i verden og hvorfor en køleskabsmagnet kan det den kan ting der nok egentlig hører til i fysiktimerne i 7. men vores 7 og 5 årrige ville gerne vide mere nu ,så må man jo prøve at fortælle det på deres plan :-)
Synes de lærer meget i ryk længe kan de spørge og gå i skole og være stille , man tænker lærer de mon noget, men så lige pludselig en dag vælter der alt muligt ud af dem
Tror bare de har skulle have tid til at tænke undres og modnes med indtrykkene?
1. klasse har også tysk og engelsk, ikke grammatik terperi, men lege på engelsk lege med lydene og nu efter bare et halvt år bliver mange danske ord oversat eller tyske/engelske ord smidt ind i en dansk sætning.
Og ja for mine børn ønsker jeg at deres skoleår skal have været en glæde, gik selv på stok konservativ privat skole kæft trit og retningsundervisning..., fik da lært alt det jeg skulle men nogen glædelig skoletid var det ikke :-)

mette b sagde ...

Det er også sådan, jeg underviste i folkeskolen. Vi legede grammatikken ind, sang matematikken (som jeg kun var støtte i), hoppede i enormt lange hinkeruder... børnene var også rigtig gode til at finde på lege eller tilpasse det de skulle lære til en leg, de kendte. Jeg havde dem fra 0.-6. klasse. De var vandt til ikke at sidde på måsen, men bruge kroppen, hvilket kan motivere selv det mest urolige barn (og voksen).

Lige præcis det samvær med børnene, savner jeg, men jeg glæder mig over, at selv gamle elever, der havde mig for 12 år siden, giver et knus og fortæller, at jeg gjorde en forskel...

Klem og god solskinsdag til dig

Losarinas mor sagde ...

Helt enig !

Anonym sagde ...

Vel, om det bare var så idyllisk for alle! Ikke alle barn lærer alt av seg selv når de har lyst og blir toppmotiverte av seg selv. Jeg gikk selv på steinerskole fra 1-9 klasse og oppdaget store kunnskapshull da jeg begynte på gymnaset. Det var vist ganske mange ting jeg aldri hadde hatt lyst til å lære meg selv. Å bli en tiltrekkelig god leser var en av de tingene... Ingen hadde tatt tak i mine dårlige leseferdigheter og jeg måtte bruke timer med spesialundervisning som 16 åring for å komme opp på et akseptabelt nivå. En trist historie som gjorde at jeg måtte bruke to ekstra år på gymanset. Heldigvis vet jeg at det ikke var meg det var noe galt med, men undervisningen. Jeg holder nå på med min ph.d. grad.

Karen sagde ...

Kedelig for dig (anonym). Jeg kender ikke nogen der ikke er topmotiverede efter 12 år i en Steiner skole. (mig selv incl.) men....der er jo huller i Steiner skolerne lige som i folkeskolerne.Lærere der ikke kan alt, og som derfor ikke får undervist optimalt, hvor god vilje de end har!
At du (anonym) ikke var "med" dengang, kan jo også skyldes du gik ud netop i 9. klasse. Steiner skolen er jo først på samme niveau efter 12. klasse....det er hele ideen, at det udlignes der.
Har set mange dog, der har klaret det lige så fint med et skifte efter 9'ende.
Jeg ville ALDRIG bytte min steinerskole tid væk for noget andet. Deri ligger hele mit energi niveau kim.
Så Wenche...HELT ENIG.

søslerier sagde ...

Vi ønsker vel blot alle det ALLERBEDSTE for de kære små!?! At lytte til ungerne dér hvor de er i deres liv, er vel egentlig den bedste 'metode' - frem for planlagte læringsforløb og slavisk følge skemaer og bøger. Mærke efter og gøre hvad ens intuition fortæller... Sådan forsøger jeg, efter bedste evne, at 'pakke mine pigers rygsække' til rejsen på livets landevej ;)
God tur til de skønne videbegærlige afkom...

tusindfyd sagde ...

:-) Selvfølgelig skal mine børn kunne læse og skrive og regne og en hel masse andet når de engang går ud af skolen, skulle de hen af vejen vise at de ikke er med må jeg jo som mor hjælpe dem i samarbejde med skolen og rette op på dette ;-)
Med to årlige forældremøder føler jeg at jeg er fint orienteret om hvordan lillepigen klarer sig ;-)
Jeg ønsker dem blot en skolegang med plads til kreativitet og plads til at bevæge sig også i timerne. Tror faktisk at flere og flere skoler er begyndt at bruge undervisning med rytme og bevægelse til indlæring det kunne jeg der var en kreativ og livlig pige godt have brugt noget mere af og mine børn ligner mig derfor har jeg valgt noget andet for dem ;-)

KH