torsdag den 3. juni 2010

Bøger Og Genbrug

På loppemarkeder kan man altid finde gamle bøger til priser på 2-5 kr, og bøger især børnebøger har jeg svært ved at gå forbi.

Ofte finder jeg bøger vi læser herhjemme og når jeg finder bøger vi allerede har tager jeg dem med til vores børnehave.

Men udover at læse i bøgerne kan man bruge dem til rigtig meget andet, især når de er så slidte at siderne falder ud og enkelte mangler nænner jeg ikke at smide de fine billeder ud men bruger dem ex. i sættekasse, til fødselsdagskort, sætter dem i rammer til børneværelset og fødselsdagsgaver, pynt på marmeladeglas, til at pifte små kufferterop med og og og :-)



Denne bog er endnu ikke klar til at blive klippet i men der er til flere postkort og rammer når den ikke holder mere.





Den standhaftige tinsoldat her er fyldt med helt fantastiske billeder ,bogen er fra 1970 og trykt i Schweitz ,illustreret af Monika Laimburger. 5 kr gav jeg for den.








Lille Peter her er blevet så flittig læst at bogen ikke er bog mere men blot løsblade :-)


Og pippi Bomstærk har vi godt nok også hørt så mange gange at siderne er faldet ud :-)




Så hold øje næste gang du er på loppemarked for der ligger virkelig mange bøger der let bliver overset og om ikke andet er jeg helt sikker på at de vil glæde sig i vuggestuen , børnehaven eller SFOén over en stak bøger :-)
Rigtig god dag .
KH

10 kommentarer:

Ann sagde ...

Hvilket dejligt gensyn med elskede billeder!
Mit barnebarn er ikke gammel nok til dem endnu, men jeg har gemt dem alle sammen.

Og sikken god ide! Jeg vil for fremtiden se i bogkasserne på loppemarkederne og klippe kort. Tak for det tip.

Krudtuglens mor sagde ...

Hvor er det bare skægt at vi næsten samme tid skriver om gamle børnebøger :) elsker de enkle udtryk og den ofte hvide baggrund :)

tusindfyd sagde ...

Kære Christina

Det må være en af de der to sjæle en tanke ;-))) Har lige kigget hos dig dejligt at du deler kærligheden for smukke gamle ting og øjne for hvad de kan bruges til andet end bare smide ud :-)
KH

Eva sagde ...

Der er noget helt specielt ved de bøger, man har læst som barn, eller har læst op for sine børn. God ide at kigge på loppemarkeder efter dem.

Henriette sagde ...

Kano ide med at bruge de gamle slidte bøger til kort.
Jeg har selv svært ved at smide nogle bøger ud. På et eller andet plan syntes jeg det er synd. Men at genbruge dem, det ville være godt.

Helle Thorsøe Nielsen sagde ...

Kære W,

Sikke fine illustrationer. Jeg har også en blød plet for gamle børnebøger og er så heldig at have en del fra min egen barndom, som jeg er begyndt at læse for mine piger. Det er SÅ hyggeligt!

For nylig fik jeg en bunke af Emma Luccas dagplejemor. Har slet ikke haft tid til rigtig at kikke i dem endnu, men de ser lovende ud :)

Jeg er i øvrigt gået i gang med at kikke lidt stof ud til dig som tak for Wiinbladet. Har det skønneste blå/lilla pudevår, jeg tror, du vil elske, så det står der dit navn på. Men hvad kunne du ellers tænke dig? Du kan evt. lige smide mig en mail...

KH Helle

Mia sagde ...

Åh ja - jeg elsker også børnebøger, og har alt for mange hvis du spørger min mand :-)
Jeg købte allerede mange længe før jeg fik barn :-)

Har også brugt mine gennem tiden til dekorationer, kort m.m. Super sødt :)

Det fine tapet el. papir din bog ligger på med kløvere - må jeg høre hvor du har skaffet det henne? Det er SUPER sødt :)

Smil fra Mia
http://mammamiasverden.blogspot.com/

søslerier sagde ...

Præcis! Hérhjemme vokser 'børnebiblioteket' støt hvergang jeg har været en tur på loppemarked eller i genbrug...det er FANATSTISK ;) Hurra for skønne illustationer og gode historier - dem bliver man vist aldrig for gammel til at elske!

Helle Koed sagde ...

Det er FANTASTISKE illustrationer... Dejlige fund, du har da virkelig haft heldet med dig?! ;)

Fru Larsen sagde ...

Sikke dog en god ide at bruge de slidte bøger til kort osv. Man bliver da helt nostalgisk af alle de skønne billeder. Jeg finder også gerne bøger på loppemarkeder. Man kan gøre nogle gode køb:))