onsdag den 27. januar 2010

Hønsering.....

Jeg mangler en ny nøglering...hæklede svampe har jeg jo en del af på lager, men jeg har nu lyst til noget andet :-)


Nemlig en hønemor....




Såddan har jeg gjort :



Retstrikket kvadrat 7 gange 7 cm.



Foldet til trekant, syet langs siderne dog med lille åbning. spidsen syes lige over så den bliver flad når det hele vendes vrangen ind.



Vende og stoppe med uld, hullet syet. Herefter har jeg formet hønen ved at sy lidt frem og tilbage, oppefra og ned, forfra og bagtil ;-) Halepartiet har jeg syet lidt fladt på tværs.




Hæklenål nr 1,5, lidt kam og næbfarvet tyndt garn. Næbbet er syet på, kammen hæklet og benene er hæklede, så er den klar til at blive monteret. FÆRDIG og klar til at komme i dametasken ;-)



Hønen er super hyggelig og lun at holde i hånden, så jeg har også lige lavet en råhvid til min datter og en koksgrå til min søn, til at have i lommen....


Og nå ja man kan jo også strikke den i kæmpestor ex. garn til pind 7-8? Og så bruge den som puttehøne eller pude på børneværelset ? :-)


Jeg tror jeg skal prøve at strikke et lam og en kattekilling også....måske her i weekenden hvor jeg tager til Skagen med hende her og hende her? Glæder mig, i selskab med disse damer kan man da kun være kreativ ;-)


KH

23 kommentarer:

Malene sagde ...

Sikke en lækker høne. Min mor har lige smidt mine nøgler væk, da hun passede vores børn forleden... I dag har jeg fået nye nøgler, men mangler en nøglering, så dit indlæg er perfekt Jeg må igang med pindene i aften. Ordet Hønsestrik får jo en helt ny betydning.
Kh. Malene.

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Skøn lille høne:)

Louise sagde ...

Bliver gang på gang utroligt fascineret af dine kreativitet - du kan få alt mulig ud af ingenting. Glæder mig virkelig meget til at se hvilken flere dyr fra din hånd - mon det bliver Wenches ark? ;0)

Frk. Høiriis sagde ...

Ej hvor er den da bare søjde... og ser slet ikke svær ud - kanon idé :)

Losarinas mor sagde ...

Bliver helt nostalgisk :-) Børnehave Hønen :-)
Det kan du kun blive en fantastisk weekend !

Gitte sagde ...

Dejlig nøglering. Tak for opskriften og din inspirerende blog :)

Lone sagde ...

Tak for en dejlig nem idé.Du er fuld af dem..
Og jeg elsker at stjæle dem....

Benene er det lm eller? Du kan nok høre at jeg er på det hækleplan at jeg kan lave oldemorsfirkanter og blomster...

Den er skøn, og jeg glæder mig til at se resten af bondegården...

Jeg har lige garnet til det.. og tror såmænd også at man kunne hækle den... eller hvad siger eksperten?

Lone

tusindfyd sagde ...

Tak :-) Ja nu må vi se om vi ender med en ark eller en bondegård...
Benene er LM med KM STM til fødder.

Rigtig god fornøjelse det er super hyggeligt.

KH

HandmadeByMalle sagde ...

hvor er den bare sød din lille høne nøglering og tusinde tak fordi du deler opskriften med os.

jeg har også efterhånden et godt lager af de søde hæklede svampe...måske jeg skulle prøve med en lille høne mor nu!

malle

Inger Lise sagde ...

Lige da jeg så hønen var jeg helt benovet! Den er bare rigtig sød og fin! At du så ovenikøbet deler opskriften med os er da helt fantastisk, især at den er så enkel!! Det må blive til en hønsegård!! Jeg elsker høns. Har et par stykker i kereamik fra "Anette Printz" ved Helgenæs, og min fars akvarel med høns hænger på væggen, og bliver misundt af mange...
Der må gerne komme flere høns til min "samling"
Kh Inger Lise

Karen sagde ...

Just in LOVE. Hurra for en week end vi skal have dig, Mette og mig. Der skal da nok lige kreeres...og hygges...og guffes...og måske gåes en tur. Og BLOGGES!!! For vi har mobil netadgang med.

Hurra...bare det snart var fredag.

Christina Skarø sagde ...

Den er bare kær, den høne.. den er jeg vil med... god tur til jer damer.. kram fra C

Annchen sagde ...

Nej hvor er den bare lækker!
Sød og fin...
Jeg er helt ny i hækleriet.. Går ud fra at STM er stangmasker.. Men når nu der står KM foran..?? Og LM..? Ikke fastmasker vel..;)
Lyder til I tre skal ha' en skøn weekend..
Kh Anne

Karina sagde ...

Du er så fantastisk inspirerende og kreativ!
Jeg har noget til dig på min blog. Så tag og kig forbi.
Så kan du også se billeder af My og Camille der sover arm i arm. ;-)
Kh Karina

jóna björg sagde ...

Hvor er jeg glad for dine krea visninger. love it! Bare søødt lille hønse væsen :)

tusindfyd sagde ...

Åhhh SORRY LM er luftmasker og KM er forkert skulle være FM for fastmasker...altså håber ikke jeres høner blev benløse af den grund.

KH

Mette sagde ...

Hold fest, hvor er den skøn, Wenche. Glæder mig vildt til i morgen! Holder lige en kort pause på arbejde lige nu. Tankerne kredser om, hvad der skal pakkes, når jeg kommer hjem. Rene sokker eller uld til en vest.., bl.a. knus Mette

Bluggi buggi blogg sagde ...

Herlig liten hønemor. Takk for tipset.
Jeg har lagt deg i blogglisten min så jeg kommer nok innom igjen.
Ha det så bra.
Trude :)

Bournonville sagde ...

hvor er du dog dygtig, er da utroligt hvad du kan finde på :)

Lone sagde ...

Skøn inspiraration...

Tak for en skøn høne.. Jeg har nu forsøgt mig, med en hæklet udgave.. Den kan ses på min blog...

Lone

June sagde ...

Kjempekoselig høne!! Og takk for oppskriften:) Har faktisk en sånn høne som jeg fikk i en butikk for noen år siden, den hang jeg på barnevognen - den er jo bare supersøt:)
klem:)

Anonym sagde ...

Sød nøglering.. Tror du, du kan hjælpe mig med denne her?

http://www.houseofmaabo.com/da-dk/item/H-klede-n-gleringe-m-Ugler/CKRO15

Den er jeg nemlig vild med. :-)

tusindfryd sagde ...

Hej Anonym

Hmmm hjælp til ugler? Altså jeg tror du kan finde en opskrift der kan bruges i en af de her arigurumi bøger mener jeg det hedder ;-)

Mail mig en anden gang for det er HELT tilfældigy jeg ser din kommentar her;-)

KH